Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kommunen söker efter fler delägare

/
  • Kommunalrådet Kurt Podgorski vid den nedlagda terminalen i Malungsfors, som behöver rustas upp rejält innan den kan tas i drift.

Försöket med att köra godståg med sågat exportvirke från en provisorisk lastningsplats i Malung gick i stöpet i höstas. Men arbetet för att få i gång godstrafiken på järnväg från Malung fortsätter. Kommunen vill bilda ett terminalbolag i Malungsfors.

– Tanken är att vi tillsammans med andra intressenter ska kunna bilda ett terminalbolag för den nedlagda terminalen i Malungsfors, och kunna få i gång godstrafik därifrån, säger Kurt Podgorski, kommunalråd (S) i Malung-Sälen.

Västerdalsbanans övre del hänger numera på en skör tråd sedan trafikverket beslutade att från slutet av förra året dra in underhållet på delen norr om Rågsveden.

– Beslutet gäller i tre år och sedan kan man ju bara gissa vad det skulle bli därefter. Men att Trafikverket bytte ut 5 000 slipers i höstas är väl ändå ett tecken på att bandelen kan ha en framtid, säger Podgorski.

För en tid sedan presenterades också en konsultrapport, som sett på förutsättningarna för att återuppta driften av terminalen i Malungsfors.

– Rapporten, som var beställd av Trafikverket, visade klart på både företags- och samhällsekonomiska vinster för en terminal med järnvägstrafik från Malungsfors, säger Podggorski.

Kommunen äger terminalmarken. Både terminalen och järnvägen mellan Malung och Malungsfors behöver rustas upp.

I ett terminalbolag är tanken att kommunen ska vara en minoritetsägare, och samtidigt en garant för att det ska vara en "öppen" terminal. Andra intressenter kan t ex vara Fiskarhedens sågverk, skogsbolag och skogsägare.

Fiskarheden är en stor exportör av sågat virke, men behöver också bra transportmöjligheter till större befolkningscentrum neråt landet, för att få avsättning av flis/bark för eldning.

Även för skogsägare anses en järnvägsterminal vara värdefull genom att värdet på skog och virke kan bli bättre.

– Vi håller på att skriva ett s k letter of intent, en avsiktsförklaring, tillsammans med andra intressenter, säger Kurt Podgorski.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons