Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Godstågpremiär med furuvirke till Egypten

/
  • Fiskarhedens vd Olle Larsson följde det första virkestågets avgång från Malung lastat med sågat virke för den egyptiska marknaden.
  • – Fantastiskt roligt, tyckte tågentusiasten Bror Alfredsson, Malung, då tågtrafiken från Malung startade igen.
  • Lastade vagnar byts mot tomma på Malungs bangård. Om en vecka avgår ett nytt godståg.

Jubel och applåder hördes från ganska många intresserade då det första godståget avgick från stationen i Malung på tisdagseftermiddagen. Lastat med virke från Fiskarheden på väg till Egypten.

Annons

Återstarten av godstrafiken från Malung har rönt stort intresse.

Intresserade hade samlats vid bangården i Malung för att se det första tågets avfärd. När det bar iväg hördes både jubel och applåder.

– Det är oerhört trevligt att få höra tågljud igen vid stationen i Malung, konstaterade kommunalrådet Kurt Podgorski (S), en av flera som kämpat för banans överlevnad.

Förhoppningen är att Fiskarhedens samarbete med tågoperatören Rushrail ska kunna sätta fart på godstrafiken på banan, och att man också kan få i gång banan upp till Malungsfors och den nedlagda terminalen där.

Det första tåget i den nya trafiken var drygt 250 meter långt med nio vagnar. Det fraktade cirka 15 långtradarlass eller 900 kubikmeter sågat virke, som ska exporteras till Egypten.

Från Malung gick tåget till hamnen Orrskär utanför Söderhamn, för omlastning till båt mot Afrika.

Hur har det då gått så här långt?

– Det har gått så bra det kan att lasta och få iväg det första tåget. Vi lär oss ju också efter hand.

– Till en början blir det ett tåg i veckan härifrån, så länge som vi lastar under provisoriska förhållanden i Malung. Vi behöver få upp terminalen i Malungsfors för att det ska bli riktigt rationellt, sa vd Olle Larsson, Fiskarhedens sågverk, medan tåget tuffade iväg.

Premiärtåget är nu avklarat, men än är det för tidigt att ropa hej.

Trafikverkets beslut från i vintras, då man beslutade att i mitten av december upphöra med underhållet av järnvägen mellan Malung och Rågsveden, har inte ändrats.

Återstår att se om det kommer att stå fast, eller om det finns någon öppning för att beslutet ska rivas upp i stället för järnvägen.

– Vi jobbar för fullt på det, varje dag, för vi vill ju köra tåg, säger Pelle Bjurman vid Rushrail.

Annons
Annons