Annons

Surfplattor i skolan får tummen upp

Snart kan samtliga förskolor och grundskolor i Ludvika kommun ha tillgång surfplattor i undervisningen. Det är i alla fall social- och utbildningsförvaltningens förhoppning efter ett nyligen avslutat – och av lärarna unisont hyllat – pilotprojekt. – Vi kan inte stoppa utvecklingen, säger skolchef Barbro Forsberg Nystedt.

I pilotprojektet, som inleddes i våras och avslutades för två veckor sedan, fick särskolan och gymnasiesärskolan, Kyrkskolans högstadium, Fredriksbergsskolan f–2 samt Hillängens förskola chansen att använda surfplattor i undervisningen.

Sammanlagt 21 Ipad 3 placerades ut på skolorna, som sedan själva fick välja hur de skulle användas.

På torsdagen samlades styrgruppen och representanter från skolorna i Morhagen för att utvärdera projektet.

– Alla är positiva. Surfplattorna skapar pedagogiska möjligheter för allt, säger Barbro Forsberg Nystedt.

Hon får snabbt medhåll av pedagoger från Kyrkskolan.

– Man lurar i eleverna kunskap, säger Jenny Jansson, lärare i NO och jakt.

Jenny Jansson har under projektet låtit elever i åttonde och nionde klass arbeta både laborativt och teoretiskt med hjälp av surfplattorna.

Bland annat har de i en app (program som installeras i surfplattan) kunnat plocka isär människokroppen för att lära sig om anatomi.

Även speciallärarna Catarina Nyberg och Lennart Beckman gillar surfplattorna.

– Eleverna blir mer fokuserade och vågar göra om uppgifterna. I traditionell undervisning händer det att de tröttnar, men när de jobbar med surfplattorna vill de hela tiden ta sig vidare.

Även om en vanlig dator är mer tekniskt avancerad än en surfplatta menar Björn Svensson, lärare i svenska och engelska, att surfplattorna lämpar sig bättre i undervisningen.

– Går du in i en dator och använder en sökmotor får du fram hur mycket information som helst. I surfplattornas appar får du samma information men i mer koncentrerad form, vilket gör att det blir både snabbare och mer effektivt.

På Hillängens förskola har man under pilotprojektet valt att använda surfplattorna för att undervisa eleverna i svenska och matematik.

På förskolan finns en mängd olika nationaliteter, och med hjälp av språkinlärningsappar har barnen blivit bättre på att hantera det svenska språket.

– Vi har sett en stor utveckling. Barnen har fått ett utökat ordförråd och blivit bättre på att uttrycka sig, menade ett antal förskollärare när de presenterade sin utvärdering.

Barbro Forsberg Nystedt och Jonas Fors, rektor för årskurs 7–9 på Kyrkskolan, är dock noga med att påpeka att surfplattorna bara är ett komplement till den ordinarie undervisningen.

– Det ersätter inget annat men skapar nya möjligheter, säger Jonas Fors.

Nästa vecka träffas pilotprojektets styrgrupp för att diskutera hur man ska gå vidare med projektet.

Mycket talar för att man kommer föreslå att samtliga kommunens förskolor och grundskolor får tillgång till surfplattor.

I styrgruppen ingår Barbro Forsberg Nystedt, Annicke Andersson, koordinator på social- och utbildningsförvaltningen, förvaltningschef Anna-Lena Andersson samt Jan Lindström, chef för stöd- och styrningsförvaltningen.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons