Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

PostNord med på Asplunds elväg

/

PostNord har gått med i uppfinnaren Gunnar Asplunds elvägskonsortium.

DT kunde nyligen rapportera att Gunnar Asplund nominerats till Europas finaste uppfinnarpris för uppfinningen av ABB Ludvikas HVDC-light för 20-talet år sedan men nu är det första elvägen som gäller för Asplunds konsortium.

Elvägsprojektet är del av Trafikverkets förkommersiella upphandling av elvägar och har just lämnat detaljprojektering inför den tredje fasen av upphandlingen där Elways konkurrerar med tre andra bidrag, bland annat basindustrin och Region Gävles projekt Elväg-Gävle

Idag finns Asplunds testbana vid Arlanda och planen är att om projektet får fortsatt stöd gå vidare med att elektrifiera en två kilometer lång sträcka mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg. Sträckan kommer att trafikeras av bland annat PostNords lastbilar som går i skytteltrafik mellan flygplatsen och logistikcentret i Rosersberg.

Konsortiet hoppas kunna börja bygga elvägen under 2016.

─ Elvägen mellan Rosersberg och Arlanda är en viktig länk för att vi i liten skala ska kunna visa upp hur miljösmart distribution kan utformas. Den planerade elvägen möjliggör fossilfri transport av gods till vår Green Building-märkta terminal i Rosersberg vars tak har en av Sveriges största solcellsparker. I terminalen lastar vi om godset till tåg för vidare distribution. Vi tror att elvägar i stor skala kan bidra till att vi når vårt ambitiösa miljömål att minska koldioxidutsläppen med 40 procent under perioden 2009-2020, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken, varav godstrafiken står för en tredjedel.

– Elvägar minskar koldioxidutsläppen. De kan också enkelt integreras i befintligt vägsystem. Med den teknik vi har utvecklat kan vi lägga 1 km elväg/timme, säger Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads och ordförande i konsortiebolaget.

– Tekniken bygger på en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen under resan. Nationellt betyder det att endast de stora motorvägarna, det vill säga två till fyra procent av vägnätet, behöver elektrifieras. Kortare resor mellan dessa vägar klaras med batteridrift, säger Gunnar Asplund, vd Elways som berättar att i den väg man nu hoppas få elektrifiera kommer en rad produkter från företag i Dalarna och Triple Steelix som han knöt kontakt med i samband med att Elways och Borlänge kommun la fram förstaget om en testbana med hendelsby+ussen i Borlänge.

Elways projektet stöds av NCC, Kilenkrysset, WSP Analys & Strategi, Swedavia, Sigtuna kommun, Arlandastad Holding, Airport City Stockholm (samägt av Sigtuna kommun, Swedavia och Arlandastad Holding) KTH, Gävle Container Terminal, e-Traction, ABT-bolagen och nu PostNord.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons