Annons

Moderat vill slopa tåg mellan Ludvika och Fagersta

I dag, fredag den 17 juni, är det exakt tio år sedan trafiken med de moderna Reginatågen startade i regi av Tåg i Bergslagen AB (TiB). Det firas med gratisfika ombord och festligheter vid Västerås central. Samtidigt förordar trafikpolitikern Kjell Israelsson (M) i Ludvika att tågen ersätts med snabbgående bussar på riksväg 66 mellan Ludvika och Västerås.

– Första året var det cirka en miljon som reste med Tåg i Bergslagen. I år kommer vi att kunna erbjuda knappa tre miljoner passagerare plats ombord på våra tåg, säger vd Hugo Oljemark som har anledning att se fortsättningen an med stor tillförsikt.

– Det ökande resandet visar en fantastisk utveckling som vi faktiskt inte trodde var möjlig när vi startade Tåg i Bergslagen för tio år sedan, tillägger han entusiastiskt.

TiBs trafikområde omfattar linjer från Gästrikland i norr till Östergötland i söder.

Ett speciellt glädjeämne är trafiken med Bergslagspendeln, söder om Fagersta central.

– Den har utvecklats mycket bra och den 22 juni ska vi ha en träff med Trafikverket om en förlängning av mötesplatsen i Ramnäs. Då skulle vi kunna erbjuda en ännu bättre trafik, konstaterar Oljemark vidare.

Men för Västeråsbanans norra del, Fagersta-Ludvika, är det inte lika uppåt med gammaldags skarvspår, glesare mellan turerna och en snitthastighet på dryga 60 kilometer i timmen.

Kommunkommittén för kollektivtrafiken i Västerbergslagen har, sedan många år tillbaka, rest skarpa krav på en radikal upprustning av banan inklusive ett modernt signalsystem för att trafiken ska kunna snabbas upp.

Några pengar till dessa investeringar har emellertid ännu inte ställts i utsikt.

– Tågen går alldeles för sakta. Man ska kunna komma ner till Västerås på en timme. I dag tar det 1 timme och tre kvart. Då väljer man i stället att ta bilen, konstaterar trafikpolitikern Kjell Israelsson (M) i Ludvika. Han är inte främmande för att persontrafiken överförs till landsväg (riksväg 66).

– Det vore bättre att sätta in snabbussar som bara stannar i Smedjebacken, Söderbärke och Fagersta och sedan går direkt till Västerås utan fler stopp och de som vill kan sitta och jobba i bussarna, är hans radikala förslag.

När det gäller tågtrafiken mellan Gävle-Ludvika-Örebro-Mjölby finns en långt framskriden planering för ett tåg i timmen redan från tidtabellsskiftet i december.

– Vi förväntar oss en ganska stor ökning av resandet, mycket beroende på att man i Örebro län styr över busstrafik som tidigare gått parallellt med tågen, klargör vd Oljemark avslutningsvis.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons