Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagets vd ber om ursäkt

Christopher Clewehielm, vd för SMS Guld, är fåordig när DT först pratar med honom.
– Så vitt jag vet är Ludvika utbetalt. Jag får kolla upp vad som har hänt, säger han.
Senare låter han i ett mejl meddela att Kerstin Gregersen nu har fått sina pengar utbetalda, och att dröjsmålet berodde på ett belastningsproblem – vilket han även ber om ursäkt för.

Annons

Att få kontakt med Christopher Clewehielm är allt annat än enkelt. På SMS Gulds hemsida finns bara ett telefonnummer – till företagets kundtjänst – och efter att ha stått i telefonkö i 35 minuter får tidningen beskedet att de inte har något nummer till vd:n.

Kundtjänst säger sig dock veta att han inte är på plats förens nästa vecka, och hänvisar i stället till Christopher Clewehielms e-postadress.

Efter att tidningen mejlat vd:n och förklarat ärendet tar det dock bara 20 minuter innan han ringer upp.

– Så vitt jag vet är Ludvika utbetalt. Jag får kolla upp vad som har hänt, säger han.

Kerstin Gregersen har väntat på sina pengar i tre veckor. Hur länge ska hon behöva vänta?

– Kunderna ska få sina pengar tio bankdagar från det att värderarna är tillbaka på kontoret. De är ute måndag till fredag varje vecka så det blir tio bankdagar från måndagen.

Hon har ringt kundtjänst två gånger och då blivit lovad att pengarna skulle sättas in samma dag, men några pengar har inte betalats ut...

– Jag kan inte svara på det ärendet. Jag måste se vad som har hänt.

På direktreklamen stod det att kunderna kunde få betalt kontant, men väl i Folkets hus satt det en lapp där det stod att pengarna endast betalades ut till bankkonto eller via postavi. Varför olika budskap?

– Det stod att de kunde få betalt kontant ELLER till konto. Vi bedömer alltid säkerhetsrisken innan vi tar med oss kontanter.

Christopher Clewehielm lovar sedan att han via e-post ska meddela vad som felat i fallet med Kerstin Gregersen.

I mejlet, som landar i tidningens inbox strax efter 21 på torsdagskvällen, låter Clewehielm meddela:

"Kerstin Gregersen och övriga kunder i Ludvika har nu fått pengarna utbetalda. Däremot stämmer det att betalningen är 1,5 vecka sen vilket givetvis ligger på vårt ansvar. Vi har en mycket hög belastning och efterfrågan ökar hela tiden. Många kunder vill sälja sitt guld och vi har tyvärr misslyckats att hantera trycket med den personal vi har tillgänglig för närvarande."

Vidare:

"Vi ber om ursäkt för att våra kunder har drabbats och vi jobbar på att lösa belastningsproblemen genom att anställa mer folk. Företaget har inte likviditetsproblem, utan det är en resursbrist som ligger i att vi inte hinner med."

Polisanmälan kommenterar han så här:

"Det är tråkigt att kunder som Kerstin drabbats av att vi inte hinner med och vi förstår hennes frustration. Något bedrägeri är det givetvis inte fråga om och Kerstin har som sagt fått sina pengar. Vi vill givetvis att våra kunder ska vara nöjda och vi ser allvarligt på det inträffade."

På flera internetsajter, bland annat konsumentsajten svartlista.se, florerar negativa kommentarer kring SMS Guld undertecknade av personer som hävdar att de, likt Kerstin Gregersen, har fått vänta länge på att få betalt.

Det förklarar Clewehielm dels med att konkurrerande företag är aktiva på sajterna.

"Över 120 000 kunder har gjort affärer med oss och det är alltid tråkigt när vi får negativa kommentarer från kunder oavsett forum. Vi känner däremot inte riktigt igen oss i den kritik som framförs på internet och vi har dokumenterat att konkurrerande företag är aktiva i så kallade forum i förhållande till vad till exempel vår kundtjänst får i feedback. Men givetvis så finns det kunder som är irriterade på att vi inte riktigt hinner med och det ska vi naturligtvis komma till rätta med."

Annons
Annons
Annons