Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyskapande företags-tänk

/
  • Företagaren Kjell G Lundholm och Lena Dahlgren på Xbase står för nyskapande företagstänk i Leksand där Anna Hultgren, Emilie Jobs och Ewa Wik har en framträdande roll.
  • Anna Hultgren, Emilie Jobs och Ewa Wik.

Det började med en mobiltelefon och en bärbar dator för drygt tre år sedan.
I dag omsätter Kjell G Lundholms företag 40 miljoner kronor.
På papperet är han en av Leksands alla ensamföretagare - samtidigt genererar hans rörelse jobbtillfällen för ett tiotal personer.

Annons

"Jag behöver någon som kan beställa mjölk - kan du hjälpa mig med det?"

När Lena Dahlgren, chef för redovisningsbyrån Xbase vid kajen i Leksand för två år sedan fick frågan av Kjell G Lundholm - var det självklart att svara ja då orderuppdraget faller in i Xbase affärsidé.

Trots att mjölk - förutom den i kylskåpet - var en helt ny produkt för henne och övrig redovisningspersonal.

– Men vi säger aldrig direkt nej till några idéer utan att först ha kollat om de är bra. Det här uppdraget har gjort att vi kunnat behålla vår personal i receptionen samt anställa flera ungdomar, säger Lena Dahlgren.

Och den stilen passade Kjell G Lundholm perfekt. Han hade då i ett drygt år jobbat upp sin affärsidé att sälja svensk mjölk i egna förpackningar med reklam på.

Varje dag ringde han in mjölkorder från handplockade butiker i Västerås och Mälardalen. Sen var det telefonsamtal till mejeriet för att beställa mjölken och så kontakt med åkeriet som skulle leverera dagen där på.

Kontoret var en mobil och en bärbar dator.

Men volymerna började bli så stora att han behövde expandera företaget. Och att detta skulle ske i Leksand var för Kjell G Lundholm en mycket viktig del i utvecklingen.

– Jag bor i Stockholm, men tillbringar allt mer tid i släktgården i Västanvik.

– Jag har ett stort samhällsengagemang och kan mitt företag ge ringar på vattnet och jobb åt andra företagare i Leksand så är det perfekt!

Samtidigt sticker Kjell G Lundholm inte under stol med att det finns en stor risk i att etablera sig på en så liten ort som Leksand.

– I storstan blir man som småföretagare lätt en i mängden - här är det raka motsatsen. Du har bara en chans.

– Samtidigt är det snabba ryck, närmare till beslut och större öppenhet för enskilda lösningar och det är precis det jag vill ha!

Förr var ett säkert mått på ett växande företag ett växande antal anställda. Men Kjell G Lundholm väljer alltså att köpa all kompetens han behöver - att själv anställa folk för att klara av den ökande efterfrågan på hans svenska mjölk har det aldrig varit tal om.

– Nej, hur skulle jag kunna bära kostnaderna för att få tag på rätt kompetens eller kunna backa upp med vikarier om någon blir sjuk?

– Mig passar det perfekt att köpa tjänsterna och anledningen till att jag valde att fråga ett redovisningsföretag om de ville boka mina mjölkordrar är att de är vana vid siffror och att göra rätt! Mina "mjölkflickor" beställer aldrig fel!

Annons
Annons
Annons