Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Istället för att tillbringa semestern på akuten - Falu lasarett berättar hur du ska gå tillväga

Förra året var det många som fick sitta länge i akutens väntrum. Men i år rekommenderar Falu lasarett i pressutskick att man istället tar upp telefonen och ringer 1177 innan du bestämmer dig för att åka in, för att slippa spendera semestern på akuten.

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Vårdförbundet tror på ännu en tuff sommar

Så blir dalavården i sommar - brist på sjuksköterskor gör att fler avdelningar än vanligt stängs

Personalbrist på Falu lasarett barnavdelning kan stängas ned under sommaren

SÅ KÖPER DU PLUS

I fjol var det stort tryck på akuten vid Falu lasarett och väntetiderna kunde bli stundtals långa. I år har akuten kompletterat sina förberedelser med sommardialoger, för att på så sätt förbättra samverkan mellan akuten och övriga verksamheter.

Sommardialog innebär att ansvariga på akuten och från de olika klinikerna har satt sig ner för att tillsammans identifiera problem som kan uppstå under semesterperioden, samt öka förståelsen för varandras arbetssituationer.

Verksamhetschefen Åsa Hammarbäck, berättar i ett pressutskick, att de har haft bra dialoger med personalen och att de har haft diskussioner med primärvården för att hitta smartare vägar till vård.

För att undvika långa köer i akutens väntrum har de kommit fram till att primärvårdens läkare ska ringa dagbakjouren innan man remitterar patienter som har enklare åkommor till akuten. Det handlar om patienter inom medicin, kardiologi och infektion.

Falu lasarett meddelar att man bör ringa 1177 innan man åker in på akuten - för att man ska få rätt vård. Även om man själv upplever besvären akuta behöver det inte innebära att akutmottagningen är lämplig vårdinsats.

– Det kanske är så att du inte behöver träffa en specialist just idag? Eller röntgas just idag? Det kanske räcker om du får en tid om ett par dagar? säger Åsa Hammarbäck, i ett pressutskick.

Falu lasarett meddelar att man i stället bör ringa 1177 innan du åker in på akuten - för att du ska få rätt vård.

Under semesterperioden omfördelas akutens resurser, det är nödvändigt för att kunna bedriva verksamheten. Det kan innebära att avdelningschefen går ut i klinisk verksamhet och i vissa fall kan personalen också erbjudas ersättning för att de är tvungna att skjuta på sina semesterveckor.

– Vi önskar egentligen inte att det skulle behövas, vi unnar vår personal ledigt under sommaren, men vi är mycket tacksamma för att de ställer upp och är så lojala, säger Åsa Hammarbäck, i ett pressutskick.

Just nu är det svårt att rekrytera sjuksköterskor, så därför har man valt att anställa fler undersköterskor under sommaren. Dessutom fler feriearbetare får chansen att arbeta vid akuten i sommar. Tidigare hette det transportörer men nu har de fått ytterligare arbetsuppgifter. De ska hjälpa till med enklare transporter till röntgen eller andra avdelningar. De kommer även hålla ordning i väntrum och städa rum.

– Vi har haft anställningsintervjuer, de har fått introduktion och kommer att inskolas och bland annat lära sig om sekretess och hygien, säger Åsa Hammarbäck.

Läs mer: Vårdguiden får gemensam telefonkö

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

AT-APPEN: Alltid senaste nytt från avestatidning.com i vår app för IPhone och Android

Annons
Annons
Annons