Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prickar blev teater om utanförskap

/
  • I rollerna var elever från andra klass på Västerby skola i Hedemyra: Från vänster: Edvin forslund, Agnes mäki, Ronja Perjans, Malin Hansson och Ida Berglund. Gustaf Åkesson, Victor Johansson, Emma Hansson, Elias Lundberg, Joel Skoglund och Linus Borg
  • Nanny Helgesson, mamma till de nio kaninerna, nattar sina barn.
  • Tant Lisa, spelad av Agnes Mäki, förfärades alldeles särskilt av Prickens
  • Emma Johansson spelade rollen som Pricken, kaninen som inte ser ut som alla andra.
  • Pricken, Emma Johansson, försöker skrapa bort sina
  • Evelin Serenius rycktes med i handlingen när Pricken rymde från sin familj.
  • Finalen avslutades med en sång
  • Två elever fick agera dörrvakter till teaterscenen.

Prickar eller inte – alla är ändå lika mycket värda!
Det tycker eleverna i andra klass på Västerby skola i Hedemora. På fredagen uppträdde de med teaterpjäsen "Pricken", baserad på den klassiska barnboken med samma namn, som handlar om utanförskap.
– Teater är det roligaste ämnet i skolan, säger Emma Johansson, som spelade huvudrollen.

Annons

"Det var en gång nio små kaniner. Åtta av dem såg ut som alla andra i familjen, men den nionde... Den nionde var alldeles olik!", så inleds den klassiska barnboken Pricken av författaren Margret Rey om hur olika vi alla är på varsitt sätt.

Två grupper elever från årskurs 2 på Västerby skola har tränat i en nästan månads tid med att sätta upp en teaterpjäs om boken. På torsdagen och fredagen förra veckan var det dags för premiär.

Kostymer, rekvisita och till och med manus hade de utformat själva tillsammans med den frilansande artisten Cecilia Kyllinge.

– Hon har varit jätteduktig. Hon har lärt oss att tala högt och långsamt så att publiken hör vad vi säger. Och om vi glömmer bort manus så sa hon att vi ska använda egna ord, säger Emma Johansson, som spelade kaninen Pricken i teatern.

– Det gäller att ge barnen frihet att våga pröva på och improvisera. Barn har en sån fantastisk kapacitet att lära sig i den här åldern, säger Cecilia Kyllinge.

Pjäsen var ungefär tjugo minuter lång och de flesta eleverna medverkade i olika roller.

Och visst är pjäsens tema om utanförskap relevant. Mellan 7–8 % av både pojkar och flickor i skolan är mobbade. Det motsvarar ungefär 50 000 elever i Sverige, enligt en rapport från Skolverket. Antalet anmälningar ökar också markant, 2010 fick Barn- och elevombudet och Skolinspektionen ta emot 83 procent fler anmälningar jämfört med 2009.

– Vissa kan bli retade i skolan för att de kanske har stora öron, säger Agnes Mäki, som spelar elaka Tant Lisa som inte gillar prickar.

– Men det händer ingenting illa, utan man måste prata om det så att ingen blir ledsen, säger Malin Johansson, syster till Emma.

Efteråt verkade det som vissa av eleverna fått blodad tand och ville fortsätta med teatern. Vad är då nästa pjäs?

– Vi ska göra Narnia!, ropar systrarna Malin och Emma unisont.

Annons
Annons
Annons