Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flodadräkten - en levande historia

/
  • Emma Arnberg om omslaget till Laila Duráns bok. FOTO: LAILA DURÁN
  • En påsömströja från Floda socken.  Foto: Laila Durán
  • Lill-Karin Gustafsson.  Foto: Laila Durán
  • Dräkterna är ett historiskt arv och en levande källa till samhörighet, anser Anna-Karin Jobs Arnberg.  Foto: Laila Durán
  • Lillasyster Johanna busar med Emma Arnberg, som tidigare medverkat i musikalen Sound of music på Göta Lejon och spelat mot Pernilla Wahlgren och Tommy Nilsson samt framträtt inför bland andra kronprinsessan Victoria  Foto: Laila Durán
  • Två sockenklädda Flodakullor under en ridtur.  Foto: Laila Durán
  • Emma Arnberg.  Foto: Laila Durán
  • Lill-Karin Gustafsson och Anna-Karin Jobs Arnberg i samspråk framför en timmervägg.  Foto: Laila Durán

Annons

Laila Durán, känd och skicklig fotograf av folkdräkter och andra textilier, har vid flera tillfällen fotograferat i Dala-Floda.

I juli 2009 fanns hon på plats för att fotografera inför, under och efter kyrkokonserten och dräktparaden "Bröllop i socknarne tre".

Det resulterade i en stor och uppmärksammad artikel i den norska folkdräktstidskriften Bunad.

När hon planerade en folkdräktsbok kontaktade hon Anna-Karin Jobs Arnberg, en av de ansvariga för dräktdelen av "Bröllop i socknarne tre". Hon är född och uppväxt i Dala-Floda, har skrivit en rad uppsatser om Flodas sockendräkt och textila historia och arbetar som länshemslöjdskonsulent i Stockholm, där maken Matts, även han från Dala-Floda, är violinist i Stockholmsfilharmonikerna.

- Folkdräkter har alltid intresserat mig och från början var det alla vackra tyger, sömmar och inte minst tillverkningsprocessen som fascinerade mig. Efterhand har dräkterna fått en större textilvetenskaplig, etnologisk och inte minst en ekonomihistorisk betydelse för mig, berättar Anna-Karin.

När Laila Durán besökte Dala-Floda ställde Anna-Karin upp med sina samlingar och - tillsammans med döttrarna Emma och Johanna och vännerna Lill-Karin Gustafsson och Niklas Breman - även som modell.

- En förmån, tycker hon och tillägger att det också är i linje med hennes arbete att sprida kunskap om textilia traditioner och hennes övertygelse om att dräktarvet i Floda och på andra ställen måste förmedlas till kommande generationer.

- Att framställa dräkter med alla tillbehör bygger på stor kunskap om olika material och tekniker. Jag ser folkdräkterna som en outtömlig källa för forskning, men också som en källa till inspiration och vidareutveckling av vårt kulturarv. När vi studerar likheter och skillnader mellan dräkter från olika regioner och länder ser vi snart att teknikerna oftast är desamma, det som en gång skiljde oss åt var tillgången på material. Dräkterna är ett historiskt arv och en levande källa till samhörighet, oavsett var vi kommer ifrån. Därför är det så viktigt att dräktskicket lever vidare i en dynamisk och meningsfull samverkan med den moderna människan, anser hon.

Fakta: Scandinavian Folklore

Fotografen Laila Duráns Scandinavian Folklore, som beskrivs som en coffee-table-book, ges ut i april och omfattar 240 sidor med mer än 700 bilder på folkdräkter och bunader från Sverige och Norge.

Den visar dräktskick till vardag och fest med texter på engelska, svenska och norska. Boken följer årets växlingar från norr till söder med miljöer från gårdslivets vardag och årets stora högtider.

Laila Durán har gjort boken i samarbete med nordiska dräktsamlare och museer.

I boken presenteras Flodadräkten över fem uppslag. Omslaget pryds av Emma Arnberg i Flodadräkt och mot en bakgrund i form av ett Flodaåkläde.

Dalarnas sockendräkter representeras även av Bodadräkten.

Annons
Annons
Annons