Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sanna förbjuder situps och plankan när mammamagen ska tränas

/
  • Att ha koll på de inre magmusklerna kan leda till att värk i ländryggen försvinner, putmagen blir mindre, hållningen blir bättre och att man blir starkare i alla lyft.
  • Sanna Holmgren är länets första certifierade mammamagetränare. Genom att ha kontroll på sin inre magmuskulatur kan mammor slippa många besvär som kan komma efter graviditeten.

Nya rön ger en helt ny bild av hur mammamagen ska tränas.
Situps och plankan är förbjudet.
Länet har nu fått sin första mammamage-tränare.

Annons

Det är svinkallt i Dansa med Sannas lokaler i Norslund i Falun.

– Ja, jag vet att det är kallt, men vi blir ju så varma när vi håller på här, förklarar ägaren Sanna Holmgren och sätter sig i den svarta hörnsoffan vid receptionen.

Åt ena hållet ligger gymmet, åt det andra ligger en stor danssal. Det är tydligt att det här är ett ställe där man inte sitter still särskilt länge.

Företaget Dansa med Sanna startade som en dansstudio men har numera flera strängar på sin lyra. Det senaste tillskottet handlar om mammor och magar.

På soffbordet ligger broschyrer om den kommande aktiviteten mamatummyday som är den 25 april.

– Det är ett internationellt arrangemang. Det ska bli spännande att se hur intresset blir, säger Sanna.

Sanna Holmgren är Svealands första, och hittills enda, certifierade mammamagetränare. Hon gick utbildningen i januari i år genom Katarina Woxneruds företag Mammamage AB.

Tidigare trodde man att övningar som situps och plankan skulle stärka magen efter graviditet. Woxnerud menar istället att det är de inre magmusklerna som först ska stärkas. Eftersom magmusklerna går isär, töjs ut, under en graviditet måste vi lära magmusklerna att dras ihop igen. Det görs bäst genom att aktivera den djupa magmuskeln, menar Woxnerud.

Sanna Holmgren liknar magmusklerna efter en graviditet vid ett tuggummi som dragits ut.

– Det går inte ihop av sig själv. Våra kroppar har olika förmåga att dra ihop magmusklerna efter graviditet men den kan inte bara självläka, vi måste jobba för det. Det handlar om återträning. Det här gäller även kvinnor som inte varit gravida och faktiskt också män. Man kan ha separerade magmuskler om man till exempel haft en stor mage på grund av övervikt.

Sanna håller kurser för mammor och förklarar att separationen av magmusklerna kan variera väldigt mycket i storlek.

– En mamma hade en separation på fem centimeter jämnt över hela magen. Hon fick inte lyfta tungt för mig innan hon hade kontroll. Nu, efter kursen på åtta veckor, får hon börja styrketräna om hon vill.

Sanna berättar att om man i stället tränar situps eller plankan efter graviditet, alltså de yttre mer explosiva magmusklerna, så trycks maginnehållet ut genom separationen man har i magmusklerna. Om man inte kan kontrollera sin separation kan detta leda till ländryggsbesvär, framfall, inkontinens och problem med mage och tarmar.

– De inre magmusklerna är också vår hållningsmuskel och den hjälper till att avlasta kotpelaren i ryggen, det är därför många har ryggproblem och en del mammor inte kan lyfta sina barn. De går hela livet och tror att det är normalt, men det finns ju hjälp att få.

För att hitta de nedre magmusklerna kan man börja med att knipa i bäckenbotten för att sedan hitta spänningen i den nedre, inre magmusklerna under naveln. Den övriga magen ska vara avslappnad.

– Det kan vara en utmaning att lära sig skilja på de olika lagren av magmuskler, det var det för mig, förklarar Sanna och visar med tydliga rörelser var de olika magmusklerna sitter.

– Vi vill inte ha den explosiva styrkan, vi vill ha kontroll. Den inre muskeln är vår uthållighetsmuskel, den klarar låg spänning under lång tid. Man kan träna den när som helst och var som helst, det är det som är så bra. Man kan också börja direkt efter förlossningen och även träna under graviditeten, berättar Sanna Holmgren och tillägger att träningen även fungerar för dem som gjort kejsarsnitt.

Det här handlar alltså om lågintensiv träning utan svett, utrustning eller krav på någon speciell träningslokal.

Sanna anser att kunskapen om återträning av mammamagen är alldeles för liten, både hos mödravård och privatpersoner.

– Så fort bebisen är ute så ska man klara sig själv. Det pratas alldeles för lite om den förändring som skett i mammans kropp.

Sannas inriktning som personlig tränare handlar om att få folk att klara av saker i vardagen. Mammamageträningen passar perfekt in i konceptet.

– Jag älskar att hjälpa människor. Träning för mig handlar inte om att gå ned i vikt eller att klara av att lyfta tungt. Man ska bli vardagsstark och orka lyfta matkassarna eller klara av att sitta på golvet och leka med sitt barn, säger Sanna entusiastiskt och menar att inte bara mammor har nytta av att ha kontroll på hållningsmuskeln.

– Det har alla, oavsett om man har separerade magmuskler eller inte. Det underlättar vardagen.

Sanna jobbar på flera sätt för att få ut kunskapen som hon tycker är väldigt viktig.

– Jag har skickat ut information till barnmorskemottagningar och mödravårdscentraler och bjudit in till ett samarbete. Jag skulle gärna komma ut i föräldragrupperna.

Sanna vill nå ut till alla mammor, från nyförlösta till far- och mormödrar.

– Det är aldrig för sent att börja träna hållningsmuskeln. Barnet kan vara hur stort som helst, säger Sanna och ler stort.

Annons
Annons