Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Månhuset nominerat till Europeiskt reklampris

/
  • Johan Molin, vd hos Falu Rödfärg är glad och stolt över att ha nominerats till Europas finaste reklampris European Campaign of the Year och det nordiska regionala priset
  • Mikael Genbergs digitala Faluröda stuga på månen blir internationellt uppmärksammad

Falu Rödfärgs och Mikael Genbergs konstprojekt Månhuset har blivit nominerad i kommunikationstävlingen European Excellence Awards 2014 i två kategorier.

Annons

Vinnaren utses den 4 december.

– Som jag hoppas att alla vet så firar Falu Rödfärg 250-årsjubileum i år. Vår ambition var att göra jubileet till en global angelägenhet och engagera människor över hela världen och samtidigt starta Falu Rödfärgs resa på ytterligare 250 år in i framtiden, säger Johan Molin, vd för Stora Ensoägda Falu Rödfärg.

– Ett av inslagen under 250-årsjubileet var vårt konstprojekt med Mikael Genbergs faluröda stuga på månen - det så kallade Månhuset. Vi gjorde det genom att genom att använda oss av det växande digitala fenomenet crowdfunding. Kampanjen introducerades under en presskonferens i Falu Gruva i maj och pågår ända fram till slutet av november, berättar en stolt Johan Molin.

Kampanjen har gett Falu Rödfärg uppmärksamhet i svenska medier likväl som internationella. Utöver i Dalarnas Tidningar i bland annat HuffingtonPost, Yahoo News, Boston Global, The Guardian, Space.com, The Hindu, Gizmodo Australia och Brasil Post.

 European Excellence Awards skapades för att hedra de mest framstående prestationer av kommunikatörer inom sitt område.

Vid galan i Paris den 4 december så möter Falu Rödfärg i kategorin "European Campaign of the Year" följande kampanjer från European Youth Forum / League of Young Voters - "Alliance for Responsible Democracy", Maersk Drilling - "Moving boundaries within offshore drilling", Mazda - "Voilà ma Suisse" och Toyota Norges kampanj - "Try My Hybrid".

I kategorin "Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland" så har månhuset konkurrens av Blindeforbundet - "Get the Font up!", Iteo Consulting - "Knit for New Life", Jyske Bank - "Every Company is a Media Company" och LO National Confederation of Trade Unions -"Denmark seen from abroad".

Annons
Annons
Annons