Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Hoppas på världens största isbrytare

/

Ryska flottan bygger 32 nya isbrytare som ska hålla passagen mellan Asien och Europa i Norra Ishavet öppen året runt. Dellner Brakes i Vika har fått genombrottsordern till det första fartyget och hoppas nu på nästa order till världens största atomdrivna isbrytare.

– Vinner vi alla 32 då blir det vi och inte Couplers som kommer att märkas mest här i Vika, skojar Peter Mikaelsson, teknisk chef om affärsmöjligheterna.

Uppfinningen STL (Stopping, Turning och Locking) som kan ge dessa framgångar togs fram 2006-2007 och Dellners fartygsbroms stoppar, vrider och låser i en och samma enhet.

– Det är det som gör oss unika, att vi gör det i ett paket, säger Roger Axelsson som varit med att sälja in Dellners STL-system till ryska isbrytarflottan.

Vad det handlar om är att få stopp på propellern om någon skulle falla över bord eller för service på propellern, berättar de och konkurrenterna de slåss mot erbjuder samma lösning fast med tre olika enheter.

Den platsbesparande enheten placeras inombords på isbrytarens propelleraxel. Den levereras av ett holländskt företag tillsammans med finska Wärtsilä till fartyget som byggas av varvet Balt Zavod.

Men hur kan det komma sig att det sitter fartygsbromsar från Falun i världens största kryssningsfartyg Queen Mary 2, i två stora brittiska hangarfartyg HMS Queen Elizabeth och HMS Prince of Wales och kanske snart i ryska isbrytarflottans nya stolthet som ännu inte fått sitt namn?

– Rolls-Royce är vår biljett till marina installationer Dellner Brakes har hållit på med bromsar sedan 40-talet och fartygsbromsar har vi utvecklat tillsammans med det som en gång i tiden hette Karlstads Mekaniska Verkstad som i dag är en del av Rolls-Royce. Historiskt tillverkade vi specialmaskiner i Vika innan tågkopplen kom och blev Dellners stora produkt.

– För en månad sedan var jag på besök på ett av hangarfartygen som ska sjösättas om ett år. Det är en upplevelse att gå på det 300 meter långa flygdäcket, berättar Peter Mikaelsson och förklarar att en av de största tjusningarna med att jobba på Dellner är att man får se så många delar av världen.

Kollegan Roger Axelsson förklarar att Vikaföretaget Dellner Brakes med 15 anställda och fem säljare i Dellnerkontor i USA, Australien, Holland och Danmark har kunder i hela världen.

– Jag har väl ungefär 100 resdagar om året och är borta ungefär varannan vecka, berättar Axelsson som nyligen var i Grekland och det är inte så konstigt för i medelhavet finns många lyxyachter med STL-system från Vika.

Men nu hoppas de att deras 2400 kilo tunga enheten ska ge genombrott i Ryssland där bromsen ska hantera en motor på 10 megawatt.

– Förr var vi väl att betrakta som ett mikrobolag i Dellnergruppen, nu är vi ett litet företag med framtiden för oss. Vi har fyra underleverantörer i närområdet som växer med oss, säger Mikaelsson.

Den stora Isbrytaren man nu hopps på ska bli Rosatomflot första i nästa generations isbrytare. Den blir 173 meter lång och 34 meter bred, vilket är 14 meter längre och 4 meter bredare än dagens största isbrytare 50 Let Pobedy, "Femtio år av seger".

Bredden på 34 meter ska ge marginal för att bryta tre meter tjock is framför stora tankfartyg under större delen av året i Norra ishavet när den tas i trafik 2018.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons