Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Näthandel kan ge centrumbutiker i Borlänge ett lyft

/
  • Jens Levin ser den digitala utvecklingen som en stor möjlighet för centrumhandeln i Borlänge En stor majoritet av kunderna vill handla i en fysisk butik.
  • Fredrik Aspelin säger att nätbutiken lockar kunder till butiken i centrum. Han menar att den digitala tekniken är en möjlighet för lokala butiker att stärka sin position.

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge.
Det är budskapet när Borlänge Centrumförening bjuder in till seminarium.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Annons

Näthandeln växer.

Men handeln i fysisk butik står för den absolut största delen av försäljningen - 94 procent av handeln i Sverige är fysisk handel

Det konstaterar Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.

Han är inbjuden till Borlänge Centrumförening och talar på temat "menar att gränsen mellan näthandel och fysiska butiker allt mer suddas ut.

Ett 20-tal personer har bänkat sig på First Hotel Brage.

– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.

Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker - en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.

Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge - det lokala är däremot unikt.

Levin menar att många i Sverige fastnat i "lågprisracet", och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i "lågprisracet", menar Jens Levin.

Efter seminariet i Borlänge blir det en hel del diskussion och utbyte av tankar. Fredrik Aspelin, klädhandlare, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.

Han ser den inte som ett hot - utan en möjlighet.

– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin.

Annons
Annons
Annons