Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Men Trafikverket valde Arlanda i stället för Borlänge

/

– Vi vet inte varför Trafikverket valde Arlanda i stället för Borlänge men nu ser vi fram åt att bygga vår första riktiga elväg, säger Elwaysuppfinnaren Gunnar Asplund som tycker att nästa ännu längre sträcka mycket väl skulle kunna bli i motorvägen mellan Borlänge och Falun.

– Det är inte helt klart än, vi har inte skrivit under alla papper ännu. Elways deltog i två konsortier, ett i Sigtuna och det i Dalarna. I princip är det samma upplägg med skillnaden att i Borlänge handlade det om en buss och här om godstransporter. Det är inte vi som gjort valet, säger Gunnar Asplund som innan han tog pension var ABB Ludvikas stora uppfinnare inom högspänd likström.

Trafikverket beviljade i fredags en miljon kronor till detaljprojektering för att bygga en elväg för lastbilstransporter mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikområde. I nästa steg ska Trafikverket besluta om att bevilja pengar till att också bygga själva demonstrationsanläggningen, som då skulle kunna börja testas år 2015.

Arlandaregionen med Arlanda flygplats och omgivande logistikområden är ett viktigt nav för godstransporterna i norra Storstockholmsområdet. Ett stort logistikcentrum växer i snabb takt fram i Rosersberg med etablerade företag som DHL, Lidl, Dustin, Ericsson med flera.

På initiativ av Kilenkrysset, som huvudägare till Rosersbergs logistikområde, bildades ett konsortium som vill bygga en demonstrationsanläggning med en elväg för tunga transporter för att skapa hållbara transporter i Stockholmregionens starkaste tillväxtområde.

- Sigtuna kommun har höga ambitioner när det gäller ekologisk hållbarhet. För oss är det angeläget att lägga grunden för ett mer klimatsmart samhälle och en hållbar tillväxt för framtiden, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Bryntesson (S) och miljökommunalrådet Pierre Cengiz-Edstrand (MP) i en gemensam kommentar.

Gunnar Asplund hoppas nu få sitt genombrott för en elväg med elslingor nedfrästa i vägbanan och han återkommer gärna till Dalarna:

– En elväg i motorvägen mellan Falun och Borlänge är inget dumt förstag att gå vidare med längre fram men nu satsar vi på först på Arlanda, säger Gunnar Asplund.

I konsortiet för demonstrationsanläggningen med en elväg ingår Sigtuna kommun, Kilenkrysset och Swedavia tillsammans med Elways, NCC Roads, e-Traction, markägaren Arlandastad Holding, utvecklingsbolaget Airport City Stockholm, Gävle containerterminal samt KTH och med konsultföretaget WSP som projektledare.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons