Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Intresset för ergonomi ökar hela tiden"

/
  • Björn Bok och Sara Ljunggren visar upp några av sina produkter i Ergofokus lager. Här inne hoppas de båda att en nyasntälld person ska jobba efter årsskiftet.
  • Sara Ljunggren var med och grundade Ljunggren & Daughters 2001, tillsammans med sin pappa Lennart och storasyster Cecilia.
  • Björn Bok står gärna i verkstaden och provar sig fram till nya produkter, lösningar och förbättringar på befintliga produkter.
  • Ergofokus döper sina produkter till namn i stället för att använda produktnummer. Här representerat av pallen Palle.
  • Sara Ljunggren och Björn Bok kommer framöver att satsa mer på exporten, som i dagsläget står för 15 procent av företagets omsättning.
  • Björn Bok och Sara Ljunggren med de ergonomiska köksredskapen

Gårdens gamla stall har byggts om till verkstad och det ovanliggande loftet är numera ett fräscht kontor.
Björn Bok och Sara Ljunggren bor och driver sitt företag Ergofokus på gården i Mats Knut.

Annons

Ergofokus är ett företag som har hittat sin nisch – ergonomiska storköksprodukter. Företaget har funnits sedan 2001 och startades då i Sollentuna utanför Stockholm.

– För sex år sedan flyttade vi och företaget till Borlänge. Vi kände att vi var klara med Stockholm och hade lite anknytning till Dalarna, så vi flyttade hit, berättar Sara Ljunggren, en av grundarna av Ljunggren & Daughters,

Sedan juli månad har dock det officiella företagsnamnet "ersatts" utåt av det något tydligare namnet Ergofokus.

– Man letar sig fram för att hitta ett namn som passar. Ergofokus är precis vad vi sysslar med, produkter med ergonomin i fokus, säger delägaren Björn Bok, tillika Saras sambo.

– Ja, nu har vi hittat ett namn som funkar. Det tog oss bara 13 år, säger Sara Ljunggren med ett skratt.

Företaget har specialiserat sig på att ta fram ergonomiska produkter till storkök, exempelvis höj- och sänkbara bänkar, vagnar, stolar och köksredskap som monteras i skenor i taket för att underlätta för den som använder redskapen.

– Vårt mål är att bredda oss ytterligare inom vårt ergonomiska sortiment. Vi tillverkar specialiserade produkter i små serier och dessa kan anpassas efter kundens önskemål, berättar Björn Bok.

Hästboxarna i det gamla stallet har byggts om till en verkstad.

– Där provar jag att ta fram nya produkter och lösningar. Det är kul med variationen, ena dagen skriver man ett kontrakt med en kund och är klädd i kostym och slips och dagen efter tar man på blåstället och står här och jobbar i verkstaden, säger Björn Bok.

Kunderna finns i hela landet, från Kiruna till Ystad. Exporten står för 15 procent av omsättningen.

– Det är inom exporten som vi ser att vi kan öka. Därför ska vi under hösten öppna en filial i Tranås och anställa en person som jobbar heltid med exporten, säger Sara Ljunggren.

Men även på huvudkontoret i Borlänge räknar de med att behöva nyanställa.

– Vi kommer att behöva anställa en person efter årsskiftet. Vi behöver bland annat hjälp med lagret och paketering. Och helst vill vi anställa lokalt här i Borlänge, säger Björn Bok.

Vilka är de största utmaningarna för er de kommande åren?

– Att få företaget att växa. Växtvärk är det allra svåraste. När man nyanställer så ökar kostnaderna och då måste även intäkterna öka i samma takt. Tillväxtlogistiken är en annan utmaning. Vi märker av kulturskillnaderna, att det som fungerar på ett sätt här i Sverige inte fungerar på samma sätt i Finland och Tyskland, säger Björn Bok.

– Sedan är det alltid en utmaning att hitta ny kompetens. I ett sådant här litet företag så är det viktigt att personkemin stämmer. Joanna Myrholm jobbar halvtid hos oss och hjälper oss med det administrativa, säger Sara Ljunggren.

Är ergonomi något som fler och fler börjar prata om?

– Ja, det känns som att intresset för ergonomi ökar lite hela tiden, ungefär på samma sätt som hur intresset för miljöfrågorna har ökat, tycker Sara Ljunggren.

Annons
Annons
Annons