Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Elväg kan bli verklighet i Borlänge

/

Borlänge kan få Sveriges första elväg. Nu ansöker företagen NCC och Elways om 50 miljoner i stöd för projektet.



– Det här känns klockrent, säger kommundirektör Åsa Granath.



NCC söker tillsammans med ABB Ludvikas mästeruppfinnare Gunnar Asplunds företag Elways om upp till 50 miljoner för att demonstrera att klimatsmarta elvägar kommer att kunna fungera i ett verkligt elvägsförsök i Borlänge.

Bakom projektet finns uppfinnaren Gunnar Asplund från Ludvika. Genom sitt företag Elways ansöker han nu tillsammans med NCC om 50 miljoner i stöd till projektet. Tanken är att  demonstrera hur klimatsmarta elvägar kommer att kunna fungera i ett verkligt elvägsförsök i Borlänge.

NCC kommer om Trafikverket beviljar demonstrationsprojektet så kallade för kommersiella upphandlingspengar att gräva ned elvvägsslingor på cirka en fjärdedel av Handelsbussens fem kilometer långa slinga runt Norra Backa-Kupolen och centrum där handelsbussen kör runt resenärer.

Tekniken fungerar och har förfinats sedan Asplund inledde testerna på en 200 meter lång teststräcka nära Arlanda i maj 2012, nu är det dags att ta nästa steg ut på riktiga vägar för bevisa att det också fungerar under verkliga förhållanden.

En idébeskrivning om att anlägga en demonstrationsanläggning för elvägar i Borlänge har lämnats in till Trafikverket. Om projektet tar sig vidare till nästa steg i Trafikverkets upphandlingsprocess så innebär det att en unik elväg kan anläggas i Borlänge.

– Det finns 100 miljoner till elvägsprojekten för tunga fordon och det ska bli minst två tekniker som testas. Vi kommer att kunna få maximalt 50 miljoner i stöd, säger Amelie Sahlin på Region Dalarna.

Gunnar Asplund tvekar inte en sekund om att Elways blir utvalt för han anser att det förutom att det löserkoldioxidproblematiken för både den tunga och personbilsflottan så kan det bli väldigt lönsamt och förlusterna i elöverföringen till bilen är låga jämfört med konkurrerande tekniker. Hans kollega Alf-Åke Jansson, som är från Grängesberg, förklarar.

– När vi tankar diesel eller bensin så kostar det 14-15 kronor litern. Att köra med el lika långt och fort som man kommer på en liter kommer att kosta mellan tre och fyra kronor med dagens elpriser. Får vi projektpengarna kommer vi också att på demonstrationssträckan att köra en vanlig personbil som vi konverterar för elvägen för att visa att steget inte är så långt, säger Jansson.

Åsa Granat, kommundirektör Borlänge:

– Det här känns klockrent, det skulle vara oerhört roligt att få statliga innovationspengar till Dalarna

Projektet backas upp av, Borlänge kommun och dess elbolag, Dalatrafik, Region Dalarna, High Voltage Valley i Ludvika, Högskolan Dalarna, ITS, Stiftelsen teknikdalen och Triple teelix. Stålet till elslingan som ska fräsas ned i vägbanan blir närproducerat:

– Det är också en i del i projektet att skapa tillverkning lokalt, Stålet är trögrostande stål från SSAB och rostfritt stål fån Outokumpu, säger Bengt Löfgren på Triple Steelix.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons