Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Borlänge först i Sverige med unik läsmetod i förskolan

+
Läs senare
/
  • Ingrid Smitz och förskolechefen Siri Modig glädjer sig över vilka framsteg barnen på Eken har gjort sedan september.

Just nu lär sig förskolebarn i Borlänge att läsa.
Kommunen är först ut i Sverige med den nya läsinlärningsmetoden för små barn.
– Alfabetet bör man inte kunna innan man kan läsa, säger Ingrid Smitz som utarbetat metoden.

13 förskolor i Borlänge har hoppat på den nya inlärningsmetoden Läsnyckeln och i augusti satte man i gång.

Ingrid Smitz presenterade metoden för kommunen och fick klartecken att starta den här hösten.

– Det har bara varit positiva reaktioner, även från föräldrar, säger hon.

Metoden Läsnyckeln härstammar från Holland där Caesarius Mommers utarbetade metoden för cirka 50 år sedan.

Ingrid Smitz är ursprungligen från Holland och arbetade med metoden i grundskolan i hemlandet.

När hon sedan kom till Sverige och började arbeta som lärare i slutet av 1998 tyckte hon att metoden för att lära sig läsa i skolan var tråkig.

– Så jag bestämde mig för att arbeta om den holländska metoden så att den passade svenska barn i förskolan. Att man har läsinlärning i förskolan är inte vanligt i Sverige,

berättar hon.

I Läsnyckeln går analys och syntes av korta ord hand i hand, det vill säga att man utgår från det hela ordet, plockar det isär i delar och går tillbaka till det hela ordet igen. Barnen upptäcker sammanhanget tidigt i processen.

Metoden är enkel och går ut på att man har ljudet och ordet i fokus men också de enskilda bokstavsljuden. Barnen får lära sig ett kort ord i taget i stället för en bokstav i taget.

– En bokstav är ingenting om man inte sätter den i ett ord, säger hon.

Centralt i inlärningen är även att barnen får lära sig ljuda orden. Att lära sig hur bokstäverna låter.

Det finns många fördelar med att lära sig läsa i tidig ålder, menar Ingrid Smitz.

– Barn i den här åldern är nyfikna och vill lära. Varför vänta tills de är sju? säger hon.

Ingrid Smitz åker har åkt runt på de 13 förskolorna och delat ut undervisningsmaterialet och utbildat pedagogerna. Hon ansvarar även för löpande information till föräldrar.

I första hand är metoden anpassat till barn i åldrarna tre till fem år, men även de mindre som vill får vara med. Metoden är förankrad i läroplanen och det är helt frivilligt att delta och ska vara mer som ett lekande lärande.

– Jag anser att barn inte ska lära sig alfabetet innan de kan läsa. För då får de lära sig vad bokstäverna heter, inte hur de låter, säger hon. Med Läsnyckeln får barnen även enbart arbeta med gemena bokstäver och inte versaler.

För just ljudning av bokstäver är det centrala i metoden.

Materialet innehåller 16 ark med ett basord på varje med tre bokstäver som till exempel ros, hus, tax, nos och lek.

Man arbetar med ett ord i taget och barnen ljudar ordet minst en stund varje dag till ordet sitter. Till varje ord finns en bild som illustrerar ordet.

Tillsammans innehåller de nästan alfabetets alla bokstäver.

När barnen sedan börjar i skolan har de en bra grund att stå på.

Nu hoppas Ingrid Smitz på en utökning så att samtliga förskolor anammar metoden.

– Att få göra det här är min dröm. Det är jätteroligt att se hur barnen utvecklas och får självförtroende, säger hon.

Annons
Annons
Annons