[Avancerad sökning]

Titta och lyssna på våra nyheter!
Webb-TVKlart för inomhuscykling

Play

Sök i
Brottsplats Dalarna

Stöldgods
Läs mer
Läs mer
 

Förskolepersonal ställs inför rätta


Borlänge



Utdrag från Borlänge Tidning.

Dagisutflykten höll på att sluta i tragedi. En 2-årig pojke föll i vattnet och blev liggande med ansiktet under ytan.
Han fick livshotande skador.
Nu åtalas en i personalen, en 30-årig kvinna, för att ha brustit i uppmärksamhet och därmed orsakat pojken kroppsskada.

Kommentarer (36)

Händelsen inträffade den 17 juli förra året.

Då gjorde en småbarnsavdelning vid en förskola en utflykt till Vattenparken i Borlänge. Där skulle man vistas under några timmar och ha fruktstund.

I ett obevakat ögonblick gick ett av barnen, en 2-årig pojke, iväg från den övriga gruppen. Han sökte sig mot en damm och föll i vattnet.

Där blev han liggande, men ansiktet under ytan.

Pojken upptäcktes senare av förskolepersonal.

När han drogs upp ur vattnet andades han inte, ansiktet var blåfärgat och han var kraftigt nedkyld. Förskolepersonalen påbörjade genast hjärt-lungräddning och ambulans larmades till Vattenparken.

På lasarettet kunde man senare konstatera att hans skador var livshotande.

Pojken intensivvårdades under en tid och läget stabiliserades. Han överlevde dramat i Vattenparken utan men.

Ingripandet av förskolepersonalen i samband med att pojken hittades i vattnet, räddade troligtvis hans liv.

Det kunde konstateras efter händelsen.

Men att det överhuvudtaget kunde och fick hända, lastas nu en enskild förskolepersonal för. Det är en 30-årig kvinna som åtalas för att ha brustit i sin tillsyn av 2-åringen. Enligt åklagaren har hon genom att inte hålla uppsikt över pojken gjort sig skyldig till vållande till kroppsskada.

Kvinnan förnekar att hon skulle ha gjort sig skyldig till brott och rättegång kommer att hållas inom kort.


Linda Solum
linda.solum@dt.se
Publicerad: 2009-11-25 15:02

 
Läsarnas kommentarer (36):

Robotar demonstrerar, roboten har fått nog av vatten över huvudet

Har hört att i Kina utvecklas hybrider, robotmänniska, i syfte, enligt medier, att kunna sköta enklare uppgifter, bland annat inom äldrevården i en kommande framtid. Kanske idé i lågkonjunktur att i Sverige även investera i robotkraft ibland dagispersonal. Då kanske barnen får mer omsorg både i vått som i torrt. I vissa familjer verkar det finnas problem att ta hand om ett enda barn men när föräldrarna går till arbetet övergår den enskilda föräldern till ett kollektiv och siffran stiger drastiskt till upp mot 10 barn per dagispersonal. Snacka om att de måste vara kollektiva superföräldrar eller kanske till och med kollektiva robotföräldrar…

Elaksson, 2009-12-02 00:42

Till "ASD"! (Utvärdera barnskötarna?)

Jag vill bara klargöra att jag endast spekulerar och hon kanske borde ha bytt yrke eller bör göra det!

Var får du det ifrån att jag skulle passa som barnskötare, känner du mig, jag skulle absolut inte kunna se efter och ta hand om 20-30 barn! Visst är det dags att utvärdera dagisverksamheten och skapa mindre grupper självklart men samtidigt undrar jag om barnskötaren i detta fall är lämpligt för sitt yrke? Uppenbarligen brast det i detta fall men det är väl hennes eget ansvar att veta om hon passar för sitt jobb! Man kanske borde utvärdera personalen och se hur bra de passar som barnskötare innan man låter de ta hand om en stor grupp barn!

Jimmy, 2009-11-28 11:57

Byta yrke

Många dömer barnskötaren. Anser att hon borde byta yrke. Ja då kan ju de som anser det själva utbilda sig till barnskötare, för naturligtvis är de själva mycket lämpliga.
Men det är dags att utvärdera dagisverksamheten. Är det för många barn i förhållande till personal,och det inte får anställas fler pg av ekonomi, då återstår att ordna säkra inhägnade områden. Ansvaret för att det blir gjort bör ju ligga på de som fattar de ekonomiska besluten.

ASD, 2009-11-28 06:48

Byta yrke?

Att hålla några ungar vid liv är ingen svår uppgigft om man är normalbegåvad, klarar man inte av det borde man byta yrke. Helt riktigt att åtala den s. k barnskötaren för detta.

ali, 2009-11-27 18:22

Buss på politikerna

Nää, usch och fy!!
Denna ensamma människa skall inte ställas till svars för detta själv!
Barnen skall inte få betala för dumma politikers beslut!
Buss på politikerna som överhuvudtaget tillåter att det är så stora barngrupper för fröknarna att "hålla reda på"!!
DÅ BEHÖVER BARNGRUPPERNA VARA MINDRE!
FY SKÄMS på er politiker!

En annan mamma, 2009-11-26 23:02

Hemskt att hålla en enskild person ansvarig

Jag som förälder (har även haft barn på Västerhaga, och känner pojken som fick ett ofrivilligt dopp), tycker att personalen i fråga redan fått det värsta straff man kan få. Hur mår man psykiskt av att veta att man är ansvarig för att ett barn kunde ha dött? Man mår uselt, och klarar man sig från att vårdas på psyket är det ett mirakel. Det är inget man bara släpper i en handvändning.
Jag är oerhört glad att killen klarade sig utan skador. Och jag anser att det är de styrande i kommunen som ska ställas till svars för de stora barngrupperna, det hjälper inte att ställa en enskild person inför rätta. Nästa gång kanske ett barn klättrar över staketet och kommer ut på riksvägen innan någon upptäcker det. Färre barn i barngrupperna!
För övrigt är personalen på Västerhaga helt underbar och mycket engagerad. Det kan inte vara lätt att jobba i motvind med de trista lokalerna och tråkiga utemiljön!

Snart mamma till 3, 2009-11-26 22:57

Fruktansvärt..

Jag tycker det är fruktansvärt att dra en enda personal inför rätta, ska hon bli utpekad när dom är flera som ger sig iväg med barnen på utflykt.

Stackars människa - tänk på hur hon mår nu..

Vi ska vara väldigt glada över att våra barn fortfarande har möjlighet att åka iväg på utflykter med förskolan.
Det kanske är enda gången vissa barn får se nåt annat.
Nej en stor eloge till fröknar som åker iväg med barnen på utflykter, teater mm.

Och olyckor - ja det kan hända även hemma i den s k trygga miljö med endast ett barn och två föräldrar.
Och då är det ingen som blir indragen i en rättegång.
Näe då minsann så sägs det ingenting utan till och med i vissa riktigt otäcka fall så ses det mellan fingrarna. En gång - ingen gång!!

Nej beröm istället för att fröknarna räddade honom ifrån den otäcka olyckan som kunde ha slutat riktigt illa!!

Stå upp för våran förskolepersonal i dessa tider utan dom skulle inte vi kunna lämna våra barn för att jobba osv..

På politikerna istället så dom ser till att få in mer personal för alla dessa stora barngrupper..

4 barns mamma, 2009-11-26 08:44

RTT

Jag skrev en kreativ lösning, att inte ens gå till såna ställen med dom barngrupper man har idag.
Ska man gå så ska de vara många personal på få barn, men de vet vi att det är en omöjlighet idag.
Dagis ska vara inhängnat, så det är väl självklart!

Mamma, 2009-11-26 07:48

Ansvar

Det är bra att detta diskuteras. Men det ska vara säkerhetstänkande som är viktigast. Ekonomisk åtstramning har gått för långt inom offentlig sektor.
När det gäller barngrupper inom förskolan som är för stora i förhållande till antal personal, så kan man ha ett begränsat inhägnat område med gungor, rutschkanor, sandlådor mm.Inga vattensamlingar. Det finns redan på sina håll, och barnen trivs. -Kasta inte skit på personalen, kom med kreativa lösningar!

RTT, 2009-11-26 07:38

A

Nej du har missförstått.

Mamma, 2009-11-26 07:10

foraldrarnas ansvar?

det framgar av discussionen att mamman visste om exact vart barnen skulle pa utflyckt och hur platsen sag ut, hur manga personal det var till antelet barn... om hon ansag denna utflykt sa oerhort farligt och ansvarslos av personalen men anda later sin lilla tvaaring folja med! hur kan hon komma o klaga efterat?! visste hon att det kunde innebara livsfara for hennes lilla son men anda lat honom ga... forstar att mamman har daligt samvete men att halla en ensam dagisfroken ansvarig klingar valdigt illa. mamman skickade pojken pa nagon som hon sjalv anser vara oerhort ansvarslost och anklagar sen den kvinnan som raddar liven pa sin son... han kunde varit dod, mamman hindrade honom inte fran att ga pa en helt klart onodigt farlig utflyckt, att hon kan vara annat an oerhort tacksam for att denna kvinna raddade hans liv. skriver man inte pa nagot nar ens barn ska lamna dagis omradet for tex en utflykt?

A, 2009-11-26 05:01

En liten vundering

Hur kan en person bli stämd som gör sitt jobb Börja att stämma dom ansvariga politikerna som bara skapar störe o störe barngrupper men med samma personalantal Går man på föräldramöten så vill föräldrarna att man ska göra de o de med barnen men när personalen väll gör något med barnen då är det åt helskota när det händer en olycka Hur tror ni som föräldrar att pesonalen överhuvudtaget ska våga göra något i framtiden när sånt här händer Jag beklagar o lider med dom som har blivit drabbade men allt beror på i slutändan på att det hela tiden ska sparas på våra barn Småbarnsförälder

eh, 2009-11-25 23:21

Olyckor innebär inte uppsåt

Jag har förstått att du vill att man ska ställa vuxna till svars om barn råkar ut för olyckor. Jag är inte lika pigg som du på att utmåla föräldrar som brottslingar. "Jättebra att hon räddade livet på honom, helt klart. Men tänk om hon/han inte hade gjort det?". Är det inte bättre att diskutera det som faktiskt hänt, istället för att spekulera i en tragedi som inte inträffade? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Sansibar, 2009-11-25 23:10

Besök tingsrätten

Varför inte besöka tingsrätten och lyssna på målet, om det nu inte blir lykta dörrar, istället för att ha så mycket åsikter utifrån en artikel som består av 250 ord. Jag ser det som en tragisk olycka fram till dess tingsrätten säger något annat.

boxar-bosse, 2009-11-25 23:06

Sansibar

Vet inte varför du förvränger till.
Jag är inte upprörd över själva personalen och dom som jobbar där, utan deras val om saker dom gör med barnen.

Jag förstår inte tankesättet med att dra iväg med barnen till en vattenpark helt enkelt.
Speciellt inte när det är så många barn och lite personal, varför inte ha delat upp gruppen, tagit några åt gången?

Jättebra att hon räddade livet på honom, helt klart.
Men tänk om hon/han inte hade gjort det?


Mamma, 2009-11-25 22:58

Sansibar

Jag tycker helt klart att personalen ska stå till svars, när dom gör utflykter, som dom uppenbart inte kan hantera, eller?

De svaret tycker jag räcker himla bra!

Mamma, 2009-11-25 22:46

Uppenbart missnöjd

Mamma: Det går inte att missa att du är upprörd över personalen på det här dagiset. Och du anser uppenbarligen inte heller att det är orättvist att inte i artikeln berätta att det faktiskt var samma person som är åtalad som räddade livet på pojken. Det är trots allt inte helt oväsentligt i sammanhanget. Jag tror att vi alla förstår att ingen behövt göra livräddning om ingen fallit i vattnet, men det är ju rätt självklart ...

Sansibar, 2009-11-25 22:43

Överdriv inte

Mamma: Vem försvarar det som hänt? Jag hittar ingen. Alla är väl överens om att olyckan var olustig? Det vi diskuterar (åtminstone jag) är om man ska åtala. Skulle du vilja bli åtalad om ditt barn råkar ut för en olycka när du inte är tillräckligt uppmärksam? Känns det rättvist tycker du? Har du alltid total koll på dina barn? Tycker du att dagispersonal ska strejka om de anser att de inte är tillräckligt många? Kan du ta ledigt om det skulle vara så att dagispersonalen vägrar jobba?

Sansibar, 2009-11-25 22:39

Arg

Ja men hade hon gjort de hon skulle och även andra ur personalen, så skulle dom inte behövt gjort hjärt och lungräddning.

Enligt uppgifter så skulle pojken, ha legat i vattnet i 5 minuter!!!
Herregud, vi pratar om en 2 åring som personalen inte har kollat på 5 minuter, hur fan kan ni sitta och försvara detta???

Mamma, 2009-11-25 22:35

Grader

Mamma: Vad menar du med att "en olycka inte ska hända så lätt"? Hur vet du att det var så, och vad är det som avgör om en olycka hänt lätt? Förklara också gärna skillnaden mellan en olycka i hemmet och en som sker på dagis. Ska dagispersonal vara bättre än föräldrar på att se efter barn? Eller ska vara så att dagispersonal alltid ska riskera åtal om något barn skadas på dagis? I så fall kan du nog inte lämna barn på dagis i framtiden eftersom det inte kommer att finnas någon som vill jobba där.

Sansibar, 2009-11-25 22:35

Jaha !

Vem ska man skylla på?? Hur många barn va det i gruppen? Hur många personal va det på dessa barn? Om en van mamma har svårt att hålla koll på två ungar i den ålder hur svårt tror ni att det är att hålla koll på 10-15 ungar?
Kommunen då? Vilken riktning tar ni i denna fråga då det är kommunen som gjort dagisgrupperna abnorma och personalstyrkan minimal! Men de så klart! Ni tvår väl era händer igen!
Vem ska man skylla på! En ensam personal el kommunen?
Dumheter!

Hm!, 2009-11-25 22:30

Oj, vilken nivå

De börjar bli.

Också mamma, grattis till dej om du tycker om personalen. Jag tyckte heller inte illa om personalen, mer än att dom gjorde/gör?? okloka val.
Det är inte speciellt klokt att dra iväg 5-6 personal på en hel drös ungar, alltifrån 1 år och uppåt, och speciellt till ett ställe fullt med vatten!
Det kunde faktiskt kostat ett barn livet, och fått en hel familj i tragedi.
Men nu var det ju inte du som drabbades, så då låter det annat..
Men jävlar om det hade varit du, då hade de nog varit screw you åt hela kommunen.
Rätt va?

Jag tyckte inte om västerhagas dagis vid tångringsskolan, och sen om du gör det, så fine!

Sansibar, nä du blir knappast åtalad, fast de beror ju på om de händer stup i kvarten, då kan väl läkare osv börja fundera.

En olycka ska inte hända så lätt på dagis!!!

Mamma, 2009-11-25 22:27

Orättvist

Varför står det inget i artikeln om vem som gjorde hjärt-lungäddning? Det var samma person som nu står åtalad, men nu heter det plötsligt förskolepersonalen. Hennes insats på plats räddade livet på pojken enl. ambulanspersonalen.

Arg, 2009-11-25 22:13

Va fan...

... självklart ska alla tre åtalas!!! Om nu någon ska åtalas! Vad gjorde de andra två när den tredje nu åtalade gjorde hjärt-lungräddning?
Varför skyller de bara på en när alla hade lika stort ansvar för barnet?

Och till MAMMA vill jag bara säga: Skruva dig (fast på engelska) personalen på MITT barns förskola Västerhaga är toppenbra! Engagerade & pålitliga!

Också mamma, 2009-11-25 20:50

Rätt jobb?

Borde inte flera ur personalen åtalas i sådana fall? Jag tror ju inte att det bara var en vuxen personal på platsen men barnen kanske är indelade i två/tre grupper per personal. Men det är ju anmärkningsvärt att de tar med barnen dit för om man har ett jobb som dagispersonal måste man veta var man går med barnen och ha bra uppmärksamhet, spelar ingen roll hur många barn det är! Personen/personalen i fråga borde kanske inte jobba som barnskötare om denne inte klarar av det som måste klaras av!

Fast nu är ju min "åsikt" endast grundad på artikeln och jag har lärt mig att all fakta sällan står med så utan någon dom med en större säkerhet så har man ju inte "all" fakta!

Jimmy, 2009-11-25 19:49

Visst kan föräldrar åtalas

Re: Sansibar
Visst kan en förälder åtalas om man gör något eller medvetet tillåter något som medför en omedelbar fara för sitt barn. Det blir då fråga om sk. oaktsamhetsbrott (framkallande av fara för annan osv).
Nu är det inte föräldrarna som åtalar som vissa av er verkar tro. Föräldrarna har säkerligen anmält saken om inget annat för att den inte skall upprepas igen. Men det spelar ingen roll, det brott som det här är fråga om hör under allmänt åtal. Det betyder att Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten är skyldiga att utreda brottet även om det inte finns någon anmälare. Om nu åklagaren finner sakskäl att åtala någon för ett brott under allmänt åtal är han/hon tvungen att göra det.
Men jag upprepar mitt mantra. Här har personalen utsatts för ett arbetsmiljöbrott av sina chefer. Det saknas också ett tydligt chefskap i val av plats uppenbarligen.

Rätt skall vara rätt, 2009-11-25 19:38

Ja föräldrar...

kan också åtalas om det händer en olycka om dom anses allvarligt brustit i tillsynen. Olyckor händer och kommer alltid att hända, det går så vansinnigt fort och man får vara glad att det gick så väl som det gjorde denna gång.

J, 2009-11-25 19:31

Det kanske

Kan få folk att tänka till en eller två gånger. Tänka över kanske vad som är lämpliga ställen att besöka.
Kan inte se nån lämplighet alls i att besöka vattenparken med upp till 15 ungar och stressade fröknar.

Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Det räcker då för min del.
Jag vill veta att när jag lämnar mitt barn på dagiset, vill jag hämta det helskinnat oxå.
Det vill nog antagligen du oxå.

Mamma, 2009-11-25 18:40

Åtalar man föräldrar?

Jag håller med flera av er andra och tycker också att hela händelsen är olustig, men dock med lyckligt slut. Min fundering är om man även åtalar föräldrar när barn råkar ut för olyckor? Jag vet inte. Slänger ut frågan. Åtalet förstår jag inte. Händelsen är som sagt olustig. Det är inte det. Men vad vinner man på att åtala en enskild personal? Om man vill ha ersättning för sveda och värk kan man väl gå på kommunen istället, utan att avkräva ansvaret på en anställd? Pojken lever. Kvinnan som nu åtalas kommer att få leva med händelsen i hela sitt liv. Vad vinner någon av parterna på att hon åtalas? Förstår inte det.

Sansibar, 2009-11-25 18:25

Har oxå haft mitt barn på Västerhaga

Och tack och lov kom vi därifrån!

Det här är ju inte första gången dom gick dit, och även under våran inskolning var en sån här olycka på väg att hända, så hur fan kan ni sitta och skylla på kommunen?

Personalen där VET MYCKET VÄL OM, hur det ser ut nere i vatten parken..ÄNDÅ trillskades dom med att gå dit på sina utflykter.
Ungar har kastat både skor och andra plagg i vatten, ungar har klättrat på nåt som ska kallas staket.. det är lixom inget nytt!!

Hur kan personalen då vara så oansvarig att släpa dit barnen???

Jag var själv med ner dit på våran inskolning och jag höll på att svettas ihjäl av att se att ungarna var överallt, och personalen likaså.
Jag som förälder kände att dom verkligen inte hade koll på barnen, och det var ett av mina val att omgående få byta dagis.

Så nån måste bli ansvarig, och jag tycker det är helt rätt att personalen får sin skärda del av det här, för dom visste mycket väl vilket område dom gick till!

Mamma, 2009-11-25 18:14

Kommunens fel också

Då kan man ju tycka att kommunen också har ett ansvar när parken ligger på allmän plats. Vattengropen borde haft ett staket omkring så att små barn inte kan ramla i vattnet. Att åtala en förskolepersonal för det inträffade känns därmed fel, det är kommunen som ansvarar för anläggningen och därmed borde dom ha åtalats i stället.

GG, 2009-11-25 17:47

Problemet ligger högre upp.

För det första, som ett snabbt svar till maax61: Det är alltid rättsväsendet via åklagarmyndigheten som åtalar. Det finns ingen annan instans som kan åtala i Sverige.
Nu har vi ju inte alla fakta i detta. Vi vet exempelvis inte hur många barn som var med på utflykten, hur många av dem som var tre år eller yngre. Utan dessa fakta är det svårt att ha en uppfattning. Men generellt sett skall rektorn eller högre åtalas i detta. Att denna situation kunnat uppstå är även ett arbetsmiljöbrott, det har man "glömt" bort i det här fallet OCKSÅ. Skulle man se till helheten så ligger anvaret givetvis på politisk nivå. Någon skrev att de hade 5-10 barn att se till, per person. Ja i en drömvärld. På det dagis där våra barn går är det ofta 10-20 med en klar median på 15 som personalen har att se till. Jag anser att det inte vid något tillfälle skulle vara tillåtet att ha ansvar för mer än 5 barn, och absolut inte under en utflykt. Till min fasa ser jag ofta en eller ibland två vuxna vara ute och promenera med en flock ungar som går på led. De är sällan under 20 st. Det finns inte en chans att styra upp det om någon eller några av ungarna får en inpuls att springa iväg åt något håll.
Vi har tre barn i åldern 4-5 år. Med två vuxna så är det ett jätteprojekt att gå och bada på en strand. Hur kan man förvänta sig att en person ensam skall ansvara för 5 eller fler?

Rätt skall vara rätt, 2009-11-25 17:08

Framtid

Man kan fundera på vad som kommer att hända om personalen i fråga blir dömd för detta, det kommer troligen att bli så att utflykter inom barnomsorgen inte kommer att genomföras av rädsla av att bli råka ut för något liknande. Som tidigare inlägg säger så är barn alltid barn och tyvärr händer det olyckor, och det är alltid tragiskt när det inträffar för alla inblandade parter.

ME, 2009-11-25 16:47

.

En väldigt tråkig händelse men att belasta en enskild ur personalen känns som fel sätt att komma till rätta med ett problem som detta. Jag har själv två små barn och vet hur snabbt en av dem kan försvinna ur synhåll fast man försöker ha full kontroll över var de är hela tiden. Kan bara tänka mig då hur det måste vara för en dagisfröken som kanske har ansvar för 5-10 barn och ibland flera.

L.L., 2009-11-25 16:44

barn är barn

För det första så, oavsett hur tragiskt det nu kan sluta så är barn, barn! Sånt här händer, det är en del av livet. Är det nu så att hon satt en kilometer längre bort o fika kan jag förstå åtalet. Skulle hellre se att man riktar ev åtal mot kommun eller liknande som inte anställer fler lärare!

mf, 2009-11-25 16:21

Fruktansvärt!

Jag lider både med barnets familj och förskoleläraren. Detta är en händelse som tyvärr inte är så ovanlig. Alla som är föräldrar eller arbetar inom någon form av barnomsorg vet mycket väl hur lätt det kan hända olyckor. Det är gjort på en svinblink. Att sätta hela ansvaret på en enskild personal känns inte rättvist. Man kan istället diskutera hur stor var barngruppen som det skulle hållas uppsikt på och hur kan man över huvud taget göra utflykt med en småbarnsgrupp till ett sådant farligt ställe i säkerhetssynpunkt? Idag går det många barn på varje enskild personal och det är absolut inte rätt. (Själv har jag två förskolebarn och har tidigare arbetat som barnskötare)

MT, 2009-11-25 16:19
 
Visa på Facebook: Skriv ut:

Mer Brottsplats Dalarna tisdag 9 februari 2010:

Okej att föra in 2 853 liter öl

LUDVIKA. Två män fastnade hos tullen med 2853 liter öl, 114 liter vin, 158 liter cider och dessutom 29 liter sprit.
Helt okej tycker åklagaren.

Läs mer
Läs mer

 (18)


Vet inte när han blir fri

Borlänge. Dömd för mord för tolv år sedan. Vi mötte livstidsdömde 54-åringen under en permission.

Läs mer
Läs mer

 (14)


"Det har inte blivit bättre"

DALARNA. Dåliga för tio år sedan. Fortfarande är det lika illa, hävdar spaningsledaren i Engla- och Pernillamorden.

Läs även: Rikskrim förtegna om kartläggning
Läs även: Dalapolisen svarade på läsarnas frågor - läs chatten!

Läs mer
Läs mer

 (9)


Läs chatten med polisen

FALUN. Stefan Dangardt, dalapolisen, svarade på läsarnas frågor om Pernilla-utredningen och kritiken.

Läs mer
Läs mer

 (2)


Utmålas som kriminell

Borlänge. Nu berättar förskolläraren: - Jag har hela tiden lagt stor skuld på mig själv. Att också få stämpeln brottsling är nästan mer än jag klarar av.

"Bakom allt detta finns väl antagligen en ansvarig chef...."
Fallet engagerar läsarna. Kommentera du också!

Läs mer
Läs mer

 (58)


Utreds för nya sexbrott

STOCKHOLM. Härvan kring den våldtäktsmisstänkte före detta polischefen Göran Lindberg växer.

Läs även: Polischef misstänkt för sexualbrott.

Läs mer
Läs mer

 (6)


"Kritiken är berättigad"

DALARNA. Länspolismästare håller med om kritiken. Är förvånad över att Eklunds namn kan ha "städats" bort ur utredning.
Läs även: Leif GW Persson: "Polisen städade bort misstagen"
Läs även: Oförklarliga misstag enligt polisen
Läs även: Englas mamma: "Viktigast att det blir bättre"
Ladda hem: Läs hela utredningen här (pdf)

Läs mer
Läs mer

 (12)


Attackerades med järnspett

BORLÄNGE. Väktare försökte stoppa inbrottstjuvar. Då kastade tjuvarna ett järnspett mot honom.

Läs mer
Läs mer

 (10)


Utnyttjade sin styvdotter

LUDVIKA-FALUN. 28-åring får tre års fängelse. Döms för övergrepp under flera års tid.

Läs mer
Läs mer

 (15)


Varg kan ha skjutits

MORA. Varg kan ha blivit tjuvskjuten. Nu vädjar polisen om tips.

"Hur skall vi komma till rätta med att det tjuvjagas i skogarna?" Vargen engagerar läsarna. Kommentera du också!

Läs mer
Läs mer

 (254)


Förskollärare var skyldig

BORLÄNGE/Uppdaterad 15.25. Pojke nära att drunkna under utflykt. Nu döms en förskollärare.

"Det är kommunen som ska dömas"
Vad tycker du? Kommentera artikeln.


TV: Här börjar rättegången mot förskoleläraren
Läs även: En unik rättegång
Läs även: Förskolläraren: "Jag var övertygad om att han var död"´
Läs även: Hennes son var nära att dö

Läs mer
Läs mer

 (38)


Två män överfölls och rånades

FALUN. Två män överfölls och rånades i centrala Falun vid tretiden natten mot söndagen.

Läs mer
Läs mer

 (6)


Vd och ansvarig utgivare: Pär Fagerström
Redaktionschef: Ewa Wirén
Adress: Box 265, 791 26 Falun
Telefon: 023-936 00
e-post: 72023@dt.se

Lägg in annons här >>