Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilen Dalarnasfrihetsmaskin

/

Annons

Om du inte tar fram en väldig tårta i morgon så unna dig i alla fall några bullar till kaffet. Hela Dalarna har anledning att fira. Den 28 oktober är det nämligen Bilens dag!

Jag minns min första, en snorgrön VW Golf, min frihetsmaskin under 24000 mil åren 1986-1996. Jag minns hur den luktade invändigt, hur det kändes att sitta i den, vad den hade för registreringsnummer, hur den rostade utvändigt.

Den tog mig till flickvänner, universitetsföreläsningar, innebandyträningar, sommarjobb och vikariat. Jag svor över, reparerade och älskade den där bilen.

Den är antagligen nedsmält nu och dagens bilar är väsentligt bättre vad gäller säkerhet och miljö. I nybilsförsäljningen dominerar dieseldrivna bilar, som förbrukar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.

Ju mindre ort man bor på, desto svårare är det att resa kollektivt. I glesbygden är bilberoendet stort och Dalarna är tillsammans med Gotland det mest biltäta länet i Sverige. Utan bilar skulle stora delar av Dalarna ligga öde.

Andelen hushåll med två bilar är i Dalarna stor. Vi behöver helt enkelt bilen för att svänga förbi affären, lämna och hämta på dagis och skolan, ta oss till jobbet, vännerna och till fritidsintressena.

Kollektivtrafiken kan säkert bli bättre och har sin givna plats i ett modernt samhälle, men den kan antagligen aldrig bli lika tidseffektiv, tillgänglig eller finmaskig som biltrafiken.

Statsmakterna använder tyvärr bilägarna som mjölkkor. Skattepåslaget på en liter bensin är i storleksordningen 150 procent, fördelat på energiskatt, koldioxidskatt och skatt på dessa skatter, det vill säga moms.

Bilägarnas motståndare vill förstås göra bilägandet ännu dyrare. Men de borde tänka på vilken självklar del av vardagen bilen är för många i Dalarna.

Annons
Annons
Annons