Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerdalsbanan blir ministerfråga

Nu blir Fiskarhedens planer på tågtransporter en regeringsfråga

Annons

Trafikverkets styrelse beslutade i februari att underhållet på Västerdalsbanan, sträckan Malungsfors-Rågsveden skall upphöra från och med december 2014.

Riksdagsledamot Roza Güclu Hedin har i en interpellation gällande banan frågat infrastrukturministern om det avtal som nyligen slutits mellan Fiskarheden och Rush Rail.

Avtalet innebär att en stor del av det sågade virket från Fiskarheden ska transporteras på Västerdalsbanan från Malungsfors till exporthamn.

– Trafikverkets inställning har tidigare varit att så länge som inte det finns någon som vill trafikera Rågsveden-Malungsfors så anser Trafikverket sig inte kunna underhålla denna del av Västerdalsbanan. Man kan till viss del ha förståelse för deras ställningstagande så länge ingen aktör har visat intresse, säger riksdagsledamot Roza Güclü Hedin.

– Men det är ganska anmärkningsvärt att man nu på Trafikverket svarar att underhållet redan har upphört. Regionchefen på Trafikverket skrev i en insändare i Falukuriren den 20 mars att Trafikverket är beredda att ompröva beslutet om nedläggning, under förutsättning att någon begärde att få trafikera banan, sägerRoza Güclü Hedin.

– Nu måste det till en kraftsamling för att snarast göra banan mellan Malung-Malungsfors trafikerbar. Av den här anledningen så har jag lämnat in en interpellation där jag frågar vad regeringen och infrastrukturministern avser göra för att säkerställa att avtalet mellan Fiskarheden och Rush Rail ska kunna genomföras och att framtidens jobb i Malung-Sälen-området ska kunna säkras, säger riskdagsledamoten Roza Güclü Hedin.

Annons
Annons
Annons