Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för ny stenskottsväg

Annons

Åsikterna går isär. En sak är dock klar:

Bilister och cyklister som gillar att glida fram på ett underlag av välpolerad asfalt får snart räkna med en dramatisk förändring av underlaget.

Vägverket produktion är nämligen i färd med att lägga på ett nytt ytlager på länsväg 531 mellan Högosta och Grönalid. Vägverket inleder dessutom snart beläggningsarbeten på riksväg 26, både norr och söder om Vansbro, enligt samma princip.

Den nya beläggningen innebär, i varje fall initialt, stor risk för stenskott, även om vägen kommer att sopas för att minimera riskerna.

Jan Krus vid Region Mitt i Falun är beställare av arbetet. Han hoppas att beläggningsprojektet ska gå så smidigt som möjligt, även om han förstår att cyklister och rullskidåkare inte uppskattar det nya underlaget.

- Arbetet görs inte för att vi ska jäklas utan för att vägbanan ska stoppa längre. Det vet vi att den gör med ett ytlager som tål ett hårdare slitage.

På vägen mellan Högosta i Järna och Vansbro söder om Väster-dalälven har Vägverket valt att undvika en onödigt grov sten i asfalteringsmassan. De stenar som läggs ut mäter 4-8 millimeter, medan grovleken ökas till 8-11 milimeter på riksväg 26, där slitaget av naturliga skäl är betydligt hårdare än på den mindre trafikerade länsvägen.

Men byborna i Uppsälje och i de andra byarna längs länsvägen mellan Vansbro och Nås uppskattar inte Vägverkets nya beläggning.

- Klåfingrigt och onödigt att förstöra en så bra väg. Efter asfalteringen förra året har det varit en njutning att åka på den här sidan av älven, säger en villaägare med hus intill vägen i Ytteråker i Järna.

Han ifrågasätter också Vägverkets ekonomiska beräkning.

- Det vore intressant att få veta om den här "extrabeläggningen" på den här typen av länsväg verkligen är ekonomiskt motiverad, säger han till tidningen.

Vägverkets Jan Krus är övertygad om att det är god ekonomi att satsa på ett ytlager som tål hårdare slitage.

- Beläggningen skulle inte utföras om det inte vore ekonomiskt försvarbart, menar han.

Beläggningen både på länsvägen och senare på riksväg 71 norr och söder om Vansbro sker i princip enligt samma metod som arbetet på riksväg 71 mellan Mockfjärd och Djurås. Dags för nya stenskottsproblem och skadeståndskrav?

- Jag kan inte uttala mig om vad som gick snett på riksväg 71. Men jag hyser ingen oro för den typen av problem ska uppstå i det här arbetet, framhåller Krus.

Vägverkets planer är att hinna belägga både länsväg 531 och riksväg 26 dels Vansbro-Johannisholm, dels Vansbro-Kroktorp före midsommar.

CHRISTER GRUHS

Annons
Annons