Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resor i topp på ARN:s klagolista

Missnöjd med flygresan, hotellet eller något annat som ingick i resan? Då är du definitivt inte ensam. Under första halvåret i år har ARN – Allmänna reklamationsnämnden – fått in 1 104 anmälningar som gäller resor.

Annons

Det innebär samtidigt att just resor toppar klagomålslistan hos ARN.

Över hälften av klagomålen gäller resor med flyg. Enligt den statistik som nyhetsbyrån Siren har inhämtat från ARN är det i synnerhet reguljära flygresor som dragit på sig anmälningar.

Faktum är att reguljärflyget har under första halvan av 2015 svarat för mer än hälften – 608 – av de ärenden som hamnat på ARN:s bord.

Det kan jämföras med reguljärresor med buss, båt eller tåg som totalt redovisar blygsamma 36 klagomål.

I ljuset av statistiken förefaller dock språkresor klaffa bäst. Ett enda klagomål finns redovisat på språkresor som varat längre än ett år (inklusive au pair), medan språkresor kortare än ett år anmälts vid fem tillfällen.

På resenärernas klagolista kommer paketresor som god tvåa, 363 anmälningar, medan exempelvis hotellvistelser, hyra av stuga och camping sammanlagt har fått 47 klagomål.

När det sedan gäller jämförelsen mellan länen framgår kanske inte helt oväntat att personer bosatta i storstadsområdena dominerar bland anmälningarna till ARN.

På resebyrån Ticket i Borlänge märker man inte av många missnöjda kunder:

– Det klagas inte mycket med tanke på hur mycket resor vi säljer. Kanske är vi väldigt resvana här i Dalarna, säger säljchefen Lena Loodin Axelsson.

De flesta klagomålen i butiken gäller namn och stavning menar hon:

– Det är mycket noga med rätt stavning och att alla namn är med på biljetterna. Nyligen hade jag en kund som glömde att han hette Ulf i andranamn, det kostade 1500 kronor att ändra, säger Lena Loodin Axelsson.

I exempelvis Stockholms län gäller mer än hälften av klagomålen den reguljära trafiken, 159 personer har klagat på flygresor och tio på övrig trafik.

Samtidigt blir den länsvisa jämförelsen inte helt rättvisande på grund av att det i 318 anmälningar inte framgår var den klagande är bosatt.

Hur många "anonyma" klagomål från Dalarna som finns bland dessa är därmed oklart.

Men med ledning av de kända siffrorna framstår i alla fall dalmasar och kullor som förhållandevis tålmodiga resenärer, som placerar sig under snittet vad gäller antalet klagomål.

Dalarnas andel på klagolistan stannar på 16 ärenden, varav paketresor svarar för merparten, tio stycken. Inte ett enda klagomål har lämnats in gällande flyg, medan fyra gäller övrig reguljärtrafik.

Resterande två klagomål som kan härledas till Dalarna gäller "hyresvistelse" (på hotell eller liknande) respektive ett klagomål som ARN sorterat in under "övrigt".

Annons
Annons