Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Postens försämring kan leda till förbättring

Annons

I dag dubbelkörs i Sverige längs långa landsbygdsrutter. Först kör tidningsbuden under natten, några timmar senare rullar lantbrevbärarna längs samma sträckor. Om dubbelkörningen ersätts av enkelkörning sparas 25 000 mil om dagen! Det är mycket, översatt till bränsle, bilslitage och lönekostnader.

Dubbelkörningen tynger både tidningarnas och postens ekonomi. Samkörning däremot ger chans att inte bara behålla utan även förbättra framför allt tidningarnas service.

Dagens norm inom Posten är att brev som lämnas in i dag transporteras under natten och sorteras i morgon bitti, varefter brevbärningen börjar på förmiddagen.

Då har huvuddelen av all tidningsdistribution redan ägt rum. Men till de glesast boende är det för dyrt med tidningsbud. Därför får glesbygdsborna sin morgontidning med posten framåt eftermiddagen.

I Finland har man redan ruckat på kravet på övernattbefordran. Där sägs att Posten ska klara 85 procent på det sättet, men för de sista 15 procenten ställs inte kravet.

Med samma upplägg här i Sverige, skulle brev som ska ut i glesbygd ligga till sig under dagen efter sorteringen, och vänta tills tidningarna är tryckta. Sedan lämnas breven till hushållen under natten, tillsammans med tidningarna.

Brevförsämring, ja. Men en väsentlig tidningsförbättring.

Vad ger mest livskvalitet i glesbygd - tidningen till morgonkaffet, eller räkningarna redan i går?

I Dalarna vet vi svaret. Till en del byar i Orsa, Älvdalen och Malung, som förut bara kunde få tidningen med posten, lyckades vi för några år sedan få ekonomi för morgonutdelning med bud. Vips ökade antalet abonnenter i dessa byar med 25-30, ja i ett par fall med 50 procent.

Och i Finland ökade kundnöjdheten på de orter där posten 2004 gjorde försök, inför den lagändring som nu beslutats.

I en första kommentar till Postens utspel är statsrådet Ulrica Messing skeptisk.

Snälla statsrådet, var nu inte för snabb i vändningarna! Gå under ytan. Det som till synes är negativt för glesbygden kan i själva verket ge ett lyft!

Egentligen är det här inte svårare än att postservicen i de flesta byar nu är inhyst i lanthandeln. Det ger bägge servicekomponenterna en möjlighet att överleva.

Paket och kassaservice i glesbygd ska, förstås, vid ett samarbete med tidningarna inte skötas mitt i natten. Där får man hitta andra, praktiska lösningar. Kanske med hemtjänsten?

Tidningsutgivarna har i många år försökt få ett samarbete med Posten. Det har hittills stupat på ägaren statens krav på övernattbefordran. Men också på ointresse från Postens tidigare ledning. Ett planerat försök i Värmland kunde därför inte genomföras.

Desto roligare att Postens nya ledning tänker annorlunda. Måtte även politikerna förnya sig!

PÄR FAGERSTRÖM,

Pär Fagerström är vd i Dalarnas Tidningar, ordförande i Tidningsutgivarna.

Annons
Annons