Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ölboom i Dalarna

/
  • Kvartetten bakom Bergslagens brygghus, här representerad av Stefan Funke Orädd, har stora planer för sitt bryggeri. Närmast väntar en lansering på Systembolaget och installation av en tappanläggning.
  • Makarna Gunnar och Karin Tuvell hade länge skojat om att starta ett eget bryggeri. När garaget i deras kontorshotell i Söderbärke blev ledigt gjorde de slag i saken.
  • Namnet Walhöll är en pastisch på ett gammalt svagdrycksbryggeri i Söderbärke.
  • Walhöll har på mindre än ett år tagit fram flera olika ölsorter. Till SMÖF i oktober hoppas man kunna presentera ytterligare ett par nyheter.

I början av 90-talet fanns det bara ett 20-tal bryggerier i Sverige. I dag är de drygt 200, och intresset för öl bara fortsätter att växa – inte minst i Dalarna.
DT åkte till Smedjebacken för att träffa entusiasterna bakom två nystartade mikrobryggerier.

Annons

I Grängesberg ligger ett av Sveriges största bryggerier. De senaste åren har Spendrups investerat över en miljard kronor i det gamla gruvsamhället – vars främsta råvara har gått från malm till malt, humle, jäst och vatten.

Samtidigt som Spendrups stora varumärken, som Mariestads och Norrlands guld, dominerar marknaden finns det över hela Sverige ett stort intresse för mer hantverksmässig och småskalig tillverkning av öl – så kallade mikrobryggerier.

I det lilla samhället Söderbärke utanför Smedjebacken arrangeras varje år en av Sveriges mest välrenommerade ölfestivaler; SMÖF. I svallvågorna av festivalen har nu två mikrobryggerier poppat upp i närområdet; ett bara någon kilometer från festivalområdet vid Folkets hus i Söderbärke och ett i den gamla brandstationen i centrala Smedjebacken.

– Vi gjorde den första bryggningen vid årsskiftet. Nu har vi fyra öl i Systembolagets beställningssortiment och finns på ett tiotal restauranger, berättar Karin Tuvell på Walhöll brygghus i Söderbärke.

Tillsammans med maken Gunnar driver hon företaget Proalia, som bland annat erbjuder företagshotell, gym och bokföringstjänster.

– Men nu har vi ytterligare ett ben att stå på. Bryggeriet tar mer och mer tid och det är snart uppe i en heltidstjänst, säger Gunnar.

Det var när det tidigare uthyrda garaget i Proalias fastighet vid Sörängsvägen blev ledigt som paret Tuvell bestämde sig för att starta ett bryggeri.

– Jag hade bryggt öl hemma i ett par år och jag och Gunnar skojade om att när hyresgästen i garaget säger upp kontraktet så startar vi ett bryggeri. När han gjorde det blev vi mer eller mindre tvungna, skrattar Karin, som har varit involverad i SMÖF sedan starten 2004.

Namnet Walhöll är inspirerat av ett gammalt svagdrycksbryggeri i Söderbärke; Valhall. När det namnet visade sig vara upptaget av en hotellkedja valde man den isländska stavningen i stället.

– Vi har nordisk mytologi som tema på alla våra öl, säger Karin och nämner sorterna Ask, Balder, Embla och Valkyria.

I samarbete med Ludvikabandet The Sigourney Weavers har Walhöll även gjort veteölet The Sigourney Weissbier, och hos den lokala Ica-handlaren har folkölet Bärkehallen special funnits i hyllorna.

Som utbildad kock och med en högskoleutbildning om matens kemi och sensorik i ryggen är det Karin som ansvarar för bryggprocessen och arbetet med att ta fram nya recept.

– Jag får nya idéer hela tiden, säger hon och får nickande medhåll av Gunnar, som sköter den administrativa biten.

Redan nu har bryggeriet växtvärk.

– Vi kommer definitivt att expandera den närmaste tiden. Sedan är frågan hur mycket vi vill växa. Det tar mycket tid. Kommer vi under 50–60 timmar är det en bra arbetsvecka.

Några som inte har planer på att bromsa är Bergslagens brygghus.

Efter omfattande ombyggnationer har man nu börjat komma i gång på allvar i den gamla brandstationen i Smedjebacken, som man hyr av kommunen.

Bakom Bergslagens brygghus står den ölfrälsta kvintetten Stefan Funke Orädd, Björn Åge Håkonsen, Stefan Midér, Erling Nääs och Mikael Holmlund.

Samtliga har heltidsjobb inom andra branscher, även om bryggeriet tar mer och mer tid i anspråk.

– Just nu finns vi på två restauranger i Smedjebacken, men målsättningen är att ta oss in på Systembolaget innan årsskiftet, säger Stefan Funke Orädd.

De begränsade ytorna till trots håller man nu på att bygga en egen tappanläggning, med kapacitet på 1 500 flaskor i timmen.

– Vi behöver satsa för att kunna möta efterfrågan. I dagsläget säljer vi i princip all öl vi tillverkar. Förhoppningen är att kunna producera 40 000–50 000 liter om året i den här lokalen.

Även Bergslagens brygghus följer i Walhölls och många andra mikrobryggeriers fotspår då man har valt att tematisera ölsorterna.

– Vi har en malmserie för att knyta an till orten; Cuprum, Argentum och Aurum (koppar, silver och guld på latin).

Runtom i Dalarna finns även ett okänt antal hobbybryggare, som har ett stort intresse för öl men kanske inte har intresse av att sälja det i någon större skala eller inte hunnit ta det steget än.

Ett lite annorlunda exempel är Eleganten öl och sprit i Djurås, som ligger bakom Raggaröl. Grundarna Jakob Lundin och Håkan Berg ville skapa ett eget öl, men inte brygga det själva.

Lösningen blev att man var med och tog fram smaken tillsammans med en bryggmästare och sedan överlät tillverkningsprocessen till ett redan etablerat bryggeri i Dalarna.

– Raggaröl lanserades i maj förra året och vi gjorde "det omöjliga" då vi tog oss in i det ordinarie sortimentet på Systembolaget, berättar Jakob Lundin.

Vad bottnar då det stora uppsvinget för öl och bryggeriverksamhet i?

Karin och Gunnar Tuvell har en teori.

– Folk vågar prova nya sorter, vilket man inte gjorde för tio år sedan. Vi vill tro att SMÖF påverkar då festivalen lyfter fram mikrobryggerier.

Annons
Annons