Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olaglig skotertrafik

Annons

Tidningen sökte Lennart Bratt tidigare, men fick då inte kontakt med honom. Det då Länsstyrelsen spritt ut stolpar i terrängen längs hela vägen in mot Gördalen.

Vid en senare kontakt förklarade Lennart Bratt att skoterförbudet har gällt sedan reservatet bildades 2002, det vill säga redan innan Nationalparken bildades innanför Lillådalens naturreservat.

- Vi informerade då byföreningen, men det är möjligt att vi glömde bort skoterklubbarna, säger Lennart Bratt i dag.

Det är en historiebeskrivning som de bofasta i Gördalen inte alls vill kännas vid.

- När reservatet kom att bildas så förklarade både länsstyrelsen och naturvårdsverket att det var som ett skydd mot exploateringar i form av byggnationer och kalhuggningar, betonar Karl-Olov Jensen. Han är en av många som berörs av att den fria skoteråkningen i området nu påverkas än mer.

Olle Germundsson är en gördalsbo i förskingringen, som även han ställer upp på Jensens beskrivning och är rent ut sagt förbannad på Länsstyrelsens ingrepp i bygden.

- Som Gördalsbo har jag hela tiden varit positiv till nationalparken, men det kunde jag vara då man lämnade Drevdagsfjällen och vi uppfattade att vi skulle få behålla friheten i Lillådalens naturreservat.

I Gördalen är skoterturister en viktig inkomstkälla för väldigt många och betydligt mer lönsam än de vandrare och friluftsmänniskor som söker sig till området.

När det gäller skoteråkningen inom nationalparken finns det just inga tecken på busåkning utanför lederna. Något som många menar fungerar så bra då det finns alternativa områden för dem som vill åka fritt. Men nu begränsas de möjligheterna ytterligare.

- Om det rått skoterförbud i Lillådalens reservat, så är det inget vi bybor känt till. Då är vi många som brutit mot reglerna under de senaste åren, säger Karl-Olov Jensen.

Den led som finns i reservatet följer gränsen mellan nationalparken och reservatet.

- Den räcker mer än väl för skoteråkarna, menar Lennart Bratt.

- Vi är många som brukar ta andra vägar, inte då minst en traktorväg upp till en sjö på vårkanten, men tydligen får vi inte längre ens åka där, suckar Karl-Olov Jensen.

Länsstyrelsen är också på väg att hamna i en strid med de boende i Gammelsätervallen. En fäbodvall som vuxit snabbt inne i Städjan-Nipfjällets reservat. Dit har man begärt att få tillstånd att köra skoter i en befintlig kraftledningsgata den lilla sträcka som berörs av naturreservatet, något som Länsstyrelsen är kallsinniga till och föreslår att man ska transportera skotrarna på släp som alternativ.

NISSE SCHMIDT

Annons
Annons