Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moraglädje över att AB Dalaflyg ska bildas

Annons

Kommundirektör Lars Ivarsson, Borlänge kommun, säger att finansutskottet i kommunen tillstyrkt förslaget om att bilda AB Dalaflyg.

- Vi har ett extra kommunstyrelsesammanträde den 26 maj som behandlar ärendet som förhoppningsvis sedan klubbas igenom i kommunfullmäktige samma dag, säger han.

Enligt vad tidningen erfar har utvecklingsutskottet i Falu kommun också tillstyrkt förslaget, liksom att det finns en majoritet för att det ska gå igenom även i landstinget.

- Så är fallet även i Mora, säger kommunalrådet Lars Matsson-Frost och tillägger att här kommer ärendet att behandlas i ett extra kommunstyrelsesammanträde den 9 juni för att det sedan ska klubbas i kommunfullmäktige den 20 juni.

Ambitionen är att bolaget ska vara bildat till halvårsskiftet.

AB Dalaflyg blir sedan arbetsgivare för personalen vid de två flygplatserna, drygt 30 personer, och svarar för flygplatsdriften. De fasta tillgångarna, flygfält, byggnader etcetera, stannar i respektive kommuns ägo.

- Det är viktigt att få ett bolag och en styrelse och skapa en organisation för flygverksamheten. Tillsammans blir vi starkare, säger Lars Ivarsson och tillägger att anbud redan infordras för avtal om femårig flygtrafik Mora-Borlänge-Arlanda. Nuvarande trafikavtal med flygbolaget Skyways löper ut den 29 oktober i år.

Lars Matsson-Frost konstaterar att AB Dalaflyg kommer att ge stabilitet åt reguljärflyget och ett avtal om trafik som löper över fem år har länge efterfrågats av turistbolagen i Sälen.

- Nu vågar de ta med flyget i sin marknadsföring och det kommer att öka resandeströmmen. Det är även min förhoppning att vi med den här konstruktionen kan pressa flygpriserna så att vi kan få ett folkflyg till gagn för alla.

För Mora kommun innebär konstruktionen en inbesparing på minst en miljon kronor per år för att hålla flygtrafiken igång, enligt Lars Matsson-Frost.

- Exakt hur utfallet blir kommer att klarna senare. Vi vet att näringslivet gjort utfästelser att ge driftbidrag och Vasaloppet har förbundit sig att för det första året gå in med 100 000 kronor till flyget.

- Det här visar angelägenhetsgraden av att vi kan erbjuda flygtrafik och genom att Vasaloppet 2006 har världscupstatus innebär det inte bara ett starkt behov av fungerande flygtrafik, det ger även Mora en unik möjlighet att marknadsföra kommunen ut i världen, sammanfattar Lars Matsson-Frost.

STEN WIDELL

Annons
Annons