Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minst 100 miljoner till elvägen

/

ABB:s tidigare mästeruppfinnare professor Harry Frank som vässade växelströmstekniken till teknikens yttersta kant och Ludvikaingenjören Gunnar Asplund, likströmspappan till HVDC Light och UHVDC står bakom var sin teknisk innovation - framtidens elväg. Men vem av dem vinner, kanske båda?

Annons

Region Dalarna har som DT berättat redan engagerat sig för att få Gunnar Asplunds Elways AB till en demonstrationssträcka med ett fullskaletest i Dalarna med två elspår i vägbanan, som i de elektriska bilbanorna. Gunnar Asplund har visat vid den korta demonstrationsbanan vid Arlanda att hans företag Elways teknik fungerar också på vintern.

Svenska Elvägar AB, där Harry Frank finns med, har studerat att använda kontinuerlig överföring av el genom kontaktledningar som på järnvägen. Växjö vill bli platsen demonstrationsprojektet ”Elektriska Vägar”.

Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten ska nu bygga demonstrationsanläggningar för elvägar för tunga fordon.

Försöket ligger i linje med regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Elvägar är ett koncept som utvecklats betydligt under de senaste fem åren. Teknikerna är nu så pass mogna att några av dem kommer att kunna demonstreras.

Avsikten med den förkommersiella upphandlingen är att skapa ett kunskapsunderlag för beslut om eventuell fortsatt utveckling av elvägar i samverkan mellan industri, akademi och myndigheter.

Inriktningen är att låta minst två leverantörer bygga demonstrationsanläggningar i Sverige som kan vara i drift under 2015.

Just nu pågår en upphandling och i slutet av september väljer Trafikverket ut vilka leverantörer som ska vara med i ett fullskaleförsök, med två olika provsträckor.

- Vi har träffat aktörer som pratar om stora möjligheter. Det är Scania och Volvo, Alstom, Bombardier, Siemens, Gunnar Asplund och fler ändå. De har hållit på med sina bakgårdstester ett tag. Nu får de visa om de klarar av en autentisk miljö, säger Anders Berndtsson på Trafikverket i tidningsintervjuer.

När anläggningar börjar byggas har Trafikverket föreslagit en planeringsram på 100 miljoner, och Vinnova och Energimyndigheten kan komma att skjuta till mer.

- Men det beror på hur det går med våra budgetar. Och industrin måste bidra med minst lika mycket, säger Anders Berndtsson.

Också Volvo håller på att bygga en egen elväg på prov.

Annons
Annons
Annons