Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lika dåligt för alla

Annons

Med barn på väg in i den kommunala skolan har jag på senare tid uppmärksammat några märkligheter av Falu kommun. Ett exempel är hanteringen av sexåringarna i skolan. Skolorna i kommunen har löst uppgiften på lite olika sätt de senaste åren.

På Hälsinggårdsskolan vill man lösa problemet lite annorlunda. Eftersom alla barn, så när som på ett par, ändå kommer att gå på fritids på eftermiddagen ser man möjligheten att strukturera verksamheten så att alla barn i förskoleklass och årkurs 1 kan sluta samtidigt, cirka 13.30. Genom att bjuda på den tiden för de fåtal som inte har rätt till fritids, anser man sig kunna forma en bättre verksamhet som inte kostar skolan en krona extra.

Alla inblandade ser fördelen med detta.

Då bestämmer man från kommunens sida att Hälsinggårdsskolan inte får göra så. Motiveringen är att det ska vara lika för alla.

Resultatet blir att det är lika dåligt för alla! Och allra sämst för de två-tre barn som får lämna skolan redan klockan tolv när kamraterna får stanna och avsluta dagen i lugn och ro?

Det mest anmärkningsvärda i detta ligger ändå i faran att den kommunala skolan alltmer blir en stelbent institution som omöjliggör skolutveckling.

I stället för att kopiera andras smarta lösningar och lära sig av varandras verksamheter, slår man undan benen på pedagoger och skolledning genom sin trångsynthet.

Vilka signaler ger kommunen dem som vill driva skolutveckling och föra den svenska skolan framåt? Var finns flexibiliteten? I sanning en märklig historia, Falu kommun!

FÖRÄLDER

Annons
Annons