Annons
Annons
Annons

Kritiserad dalahäst blir kvar

Region Dalarnas länsövergripande logotyp - en dalahäst intryckt i respektive kommunnamn - blir kvar i oförändrat skick. Det föreslår Region Dalarnas arbetsutskott. – Vi vill fullfölja det här, säger ordföranden Leif Nilsson (S).

I december 2010 beslutade Region Dalarnas direktion - i praktiken länets toppolitiker i kommuner och landsting - att ta fram en länsgemensam logotyp. Några månader senare lanserades den nya logotypen. Tanken var och är att logotypen - en liten dalahäst med invecklat mönster - ska ersätta en bokstav (a, e eller ä) i kommunernas namn. Logotypen är tänkt att användas i annonser, marknadsföring och i annan så kallad vardagskommunikation.

Kritiken har varit högljudd. Många har menat att det är bra som det är, och att kommunernas egna vapen räcker gott som logotyp. Dessutom har vissa kommuner redan tagit fram egna alternativa logotyper.

– Visst har det varit kritik, men det skapar oftast allt nytt i varierande grad. Samtidigt ser vi det som något positivt att just detta väcker känslor. Det är just det en logotyp ska göra, säger Nilsson.

Den 29 mars beslutade direktionen för Region Dalarna att utreda frågan - för att klarlägga fördelar och nackdelar. Arbetet har utförts av egna interna "Rådet för ett attraktivare Dalarna". Enligt utredarna är logotypens största fördel att utformningen sticker ut, väcker uppseende och har högt så kallat "obs-värde". Logotypen innebär att kommunernas gemensamma koppling till Dalarna - och varandra - blir klar och tydlig.

Under onsdagen behandlade Region Dalarnas arbetsutskott frågan. Det nuvarande konceptet föreslås bli kvar.

– Vi fullföljer konceptet. Vi tror på den. Vi tror att det behövs en tillväjningsprocess. Det är dumt att avbryta den, säger Nilsson.

I dagsläget har endast Region Dalarna, Falun, Gagnef och Orsa antagit det nya konceptet. Ludvika, Säter och Smedjebacken är på gång.

– Vi tror att fler kommuner kommer hoppa på. Det kommer säkert vara någon kommun som inte vill vara med. Det är också upp till varje enskild kommun. Det här är ett erbjudande. Inget tvång, säger Leif Nilsson.

Den nya logotypen har enligt Region Dalarna kostat 400 000 kronor att ta fram. Den kostnaden belastar inte de enskilda kommunernas ekonomi. 50 procent av kostnaden är finansierad via EU-medel - resten via statliga pengar som finns för denna typ av projekt. De kommunerna som väljer att anta logotypen betalar endast 21 000 kronor - för anpassningskostnader.

Ledningen för Region Dalarna - direktionen - behandlar frågan den 13 juni. Tanken är sedan att de kommuner som inte avgjort frågan i respektive fullmäktige ska göra det under året.

Annons
Annons
Annons
LÄS OCKSÅ
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons