Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassisk träsko i ny form

Annons

Åsa Westlund är modedesigner. Hon har till största delen bott utomlands efter gymnasietiden i Dalarna. Första anhalten i världen var Los Angeles. Där var hon barnflicka under några år hos en smyckesdesigner.

- Jag fick även hjälpa till lite i designverksamheten. Bland annat åkte jag ut med dyrbara smycken till kändisar. Det var kul. Där väcktes längtan efter att själv bli modedesigner, säger hon.

Åsa sökte till den ansedda designskolan Saint Martins College of Art & Design i London. Hon antogs. Efter sex års studier fick hon jobb vid modehuset Chloé i Paris. Där blev hon kvar i två år.

- Jag kom hem till Stockholm i fjol. Jag har i Sverige främst designat tygmönster, bland annat ett som Filippa K tagit upp i sin kollektion.

- Det här med träskorna hade jag tänkt mig som en liten första bisyssla för att bygga upp något eget. Det har blivit större än vad jag trodde, säger hon.

Från idé till färdiga skor krävdes en stor arbetsinsats.

- Jag har exempelvis sökt i hela landet efter möjliga företag som skulle kunna tillverka mina träskor. I Nusnäs tillverkar de inga egna skor. De flesta svenska träskor görs i Skåne, men de gör enbart de traditionella skorna. De har inte maskiner för att kunna tillverka mína högklackade skapelser. En investering i nya maskiner skulle kosta dem stora pengar, säger hon.

Kontakter inom branschen ledde henne slutligen till Italien.

- Där tillverkas själva träsulan med klack. Sedan skickas skorna till Polen, där skolädret skärs till och sätts på plats. Till sist skickas skorna till Blecket i Rättvik. Där sitter Anne Hjerp och handmålar alla skor i traditionellt kurbitsmönster, säger hon.

Skorna säljs i två butiker i London, två i Malmö, två i Göteborg och två i Stockholm.

- Försäljningen har gått över förväntan. Flera butiker beställde fler skor redan efter premiärhelgen. Förmodligen beror intresset på att skorna varit med i olika modereportage i tidningar som svenska upplagan av Elle och Cosmopolitan. Även Aftonbladet och Expressen har uppmärksammat mina skor, säger hon.

Framgången sporrar.

- Jag har tidigare jobbat så mycket för andra. Nu vill jag bygga upp mitt eget designmärke, säger Åsa Westlund.

MATS LAGGAR

Annons
Annons