Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjärngympa hjälper i skolan

/
  • I de lägre åldrarna och i förskolan är vi bra på att låta barnen använda sin högra hjärnhalva och ha mycket bilder, musik och fantasi i inlärningen. Senare i undervisningen övergår lärandet mer mot logik struktur och mindre mot kreativitet och fantasi.
  • Att snabbt kunna koda av stora mängder text är bra att kunna. Vid normal läsning kan man läsa ungefär 240 ord per minut. Efter att ha övat snabbläsning kan du läsa ungefär 600 ord per minut och läsningen blir helt visuell.
  • Simone Reiche är sjuksköterska i grunden och driver nu företaget Back to basics. Nyligen har hon blivit antagen som inkubatorföretag för att utveckla sin affärsinnovation Brain Camp i Teknikdalen i Borlänge.

Samhället och skolan diskriminerar den högra hjärnhalvan.
Att återinföra fantasi, bilder och musik i skolvärlden kan förbättra elevernas inlärningsförmåga, studieteknik och minne.
Det tror Simone Reiche som nu vill anordna "Brain camps" i skolan.

Annons

I 20 år har Simone Reiche lustforskat om hjärnan och det senaste inom hjärnforskningen. Hon har länge jobbat mot näringslivet och bidragit med olika "verktygslådor" om hur vi kan förändra och påverka vår hjärna och hur man kan lära sig fatta bättre beslut och utnyttja de kreativa krafterna i hjärnan.

– Den vanligaste frågan jag har fått är varför det här inte finns i skolan. Varför får inte barnen lära sig om hjärnan och studieteknik med minnesträning, mindmapping och snabbläsning, säger Simone.

I måndags anordnade hon en testdag för lärarna på Fredriksbergs skola i Ludvika kommun för sitt nya projekt "Brain camp" som både vänder sig till elever, lärare och föräldrar.

Här fick lärarna testa olika redskap för att få barnen att kunna plugga och minnas bättre. Skolan är väldigt inriktad på logik och att räkna och skriva men inte så mycket på kreativt lärande, tycker Simone.

– Det är inte bara vänster hjärnhalva som är viktig att använda, den högra halvan som är kreativ och fokuserar på färg och form glöms bort och ingår sällan i undervisningen, säger Simone.

Att råplugga inför ett prov för att sedan glömma bort allt igen är meningslöst. Eleverna kan ha svårt att minnas och återge en text och läsförståelsen minskar. Utvecklingen har gått åt fel håll, anser Simone som nu vill återerövra hjärnan och visa på andra sätt att lära sig och minnas skolarbetet.

– Alla minns inte likadant. Ska man få barn att tillexempel minnas talet 236 kan tvåan bli en svan och trean tuttar eller en rumpa på svanen. Sexan kan likna en golfklubba och tillslut svingar en svan med tuttar en golfklubba. Det är en tokig och absurd bild men man kommer ihåg den enklare, säger Simone.

På liknande sätt kan man öva upp sig att läsa snabbare genom att läsa fler ord samtidigt eller minnas matte genom att sjunga multiplikationstabellen.

– Skolan har mycket textade böcker och bild och konst försvinner. Se bara på alla linjerade eller rutade papper, de är inte så inbjudande till ritande eller kluddande, säger Simone.

Genom att anordna Brain Camp-dagar på skolorna kan det hjälpa eleverna att planera och strukturera och klara studierna bättre. Vet man hur sin hjärna fungerar får man också ökad självkännedom.

– Vi ser att många ungdomar inte har någon bra struktur eller kan planera sitt skolarbete utan skjuter det till sista dagen. Med rätt studieteknik och lässtrategier kan det bli bättre.

Annons
Annons
Annons