Annons

Här asfalteras Dalarnas vägar i sommar

/

Stora delar av länet får del av de cirka 100 miljoner som Trafikverket i sommar lägger på beläggningsjobb.

Ett av de enskilt största objekten är riksväg 70 mellan Borlänge och Insjön.

– Där satsar vi 19 miljoner kronor. NCC har fått uppdraget att belägga fyra delavsnitt.

– Det är Borlänge – Amsberg, som mäter fyra kilometer, 2,3 kilometer mellan Djurmo och Djurås, 7,7 kilometer mellan Djurås och Gräv samt 7,2 kilometer mellan Gräv och Insjön, berättar Tommy Nilsson, projektledare vid Trafikverket för beläggningsjobb i Dalarna.

Den synnerligen vältrafikerade riksvägen har haft samma beläggning i cirka 20 år. Senast de här sträckorna fick ny beläggning var under åren 1992 till 1995, uppger Nilsson.

Ett annat omfattande projekt är länsväg 980 mellan Bergkarlås i Mora kommun och Kallmora i Orsa kommun. Sträckan är 18 kilometer lång och här har beläggningsuppdraget, värt 10,5 miljoner, också gått till NCC.

– I Mora belägger vi E 45:an mellan Statoil och lasarettsrondellen. En sträcka på sex kilometer och kostnadsberäknad till tre miljoner.

I Faluområdet är det Peab som kommer att göra jobb för mellan elva och tolv miljoner.

– På E 16 blir det ny beläggning mellan Z-krog och Lönemossa, en sträcka på 2, kilometer. Dessutom ska trafikplatsen vid Norslund åtgärdas liksom cirkulationsplatsen vid Lugnet. Och så blir det ny beläggning på länsväg 896 mellan Bjursås och Ingels, upplyser Tommy Nilsson.

I Västerbergslagen ska den i fjol asfaltsbelagda länsväg 635 mellan Jobsbo och Ulfshyttan beläggas med ett slitlager med grovt grus, så kallad Y1B.

– Genom att använda den metoden så håller beläggningen längre. Livslängden kan förlängas med fem till sju år, säger Nisson som bedömer att länsvägen knappast behöver läggas om förrän om i bästa fall 15 år. Statliga Svevia gör jobbet till en beräknad kostnad på cirka två miljoner.

Vissa beläggningsjobb kommer att ske på riksväg 50 mellan Ludvika och Borlänge, på sträckan mellan Svarthyttsveden strax norr om Gräsberg och rastplatsen vid Långsjön. På några avsnitt blir det ny beläggning.

– Räknar man ihop det så är det en sträcka på 1,3 kilometer som åtgärdas i sommar. Vi åtgärdar det som är sämst och det kostar ungefär en miljon och NCC gör jobbet.

Exakt när arbetena utförs är ännu inte bestämt. Tommy Nilsson kommer inom den närmaste tiden att ha möten med respektive företag där man bland annat ska diskutera tidplaner.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons