Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Här är Dalauppfinnarens idé för framtidens elbilar

/
  • Stort intresse när Gunnar visade sin elväg och elbilslösning
  • DT var först, Gunnar Asplund berättar för DT:s Bo Joffer att DT:s läsare var de första som fick läsa om hans nya elbilsvision 30 november 2010
  • Två spår i vägen
  • Barbro och Gunnar Asplund flyttade till solna när Gunnar valde att ta tidig pension från ABB och han och barbro startade en konsultfirma ihop
  • Elforsks vd Magnus Olofson hoppas att hans kollega från ABB Ludvika hinner före tyskarnas forsknings- och utvecklingsprojekt
  • – Två miljarder ton olja om året kan användas till så mycket mer än att köra bilar. Med el i våra vägar kan vi hushålla med våra naturresurser, säger Gunnar Asplund.
  • Man kan också hänga på en elektrisk påhängsmotor
  • Kontaktarmen hittar automatiskt till elen i vägen
  • Fungerar som barnens elbilbana, med en kontaktarm ner till elspåren i banan
  • Gunnar Asplunds 200 meter långa elväg fungerar

Har Ludvikas mästeruppfinnare Gunnar Asplund hittat lösningen för elbilen?
Svaret har vi inte ännu. Men mycket tyder på att hans vision håller på att bli verklighet.

I tre år har Gunnar Asplund arbetat för att hitta ett sätt som gör att elfordon kan köra långa sträckor utan att stanna för laddning. Han har kommit fram till att konduktiv matning, samma elteknik som i en leksaksbilbana, är det mest fördelaktiga sättet att mata ström till fordon under färden

Prototypen man nu testar visar att det går att överföra el från två spår i vägbanan.

Det räcker enligt Asplund med att elektrifiera 2-4 procent av vägnätet i Sverige. Kortare resor mellan de vägarna kan klaras med batteridrift. Kostnaden sparar samhället och fordonsägarna in på några år genom att bruka el istället för fossila bränslen.

Ett fullt utbyggt system i Sverige bedömer Gunnar Asplund kommer att kosta 80-100 miljarder.

Men varför direktkontakt och inte induktion? Det måste bli ett elände med löv, vatten och is i elspåren?

– Med induktion skulle det bli 10-20 procents överföringsförluster, en extremt dålig verkningsgrad. Isproblemet löser vi med att tina spåren med elen. När bilarna kör så har vi konstruerat strömupptagarna så att de i bara farten på en väl trafikerad väg rensar spåren från löv och sand och annat, svarar Gunnar Asplund.

Att tekniken fungerar, visar tester på pilotbanan som NCC-byggt åt Gunnar Asplunds företag Elways nära Arlanda flygplats.

– När vi verifierat det under vinterns prov, så är vi klara för nästa steg i mitten av nästa år. Då måste vi hitta ett större projekt på en riktig väg, säger Gunnar Asplund, som hoppas att man därefter har en elbilslösning som skulle kunna ersätta hälften av all världens konsumtion av olja.

Han jämför med utvecklingen av ABB:s teknik med högspänd likström (HVDC).

– När vi utvecklade HVDC Light så började vi i liten skala och nu har det redan blivit affärer för 30 miljarder. Den här marknaden är mycket större, säger Asplund.

Sedan ligger vägen öppen för att man ska kunna bygga ut ett väg-elnät i hela Europa.

– NCC:s utmaning i ett fullskaletest blir att utveckla metoder att lägga ned 1000 meter elnät i vägarna i timmen, säger Josefin Sellén på NCC Roads Sverige.

Magnus Olofsson, vd för Elforsk, tidigare generaldirektör för Elsäkerhetsverket och forskningschef för High Voltage Valley i Ludvika, högspänningsprodukter inom ABB, och en tid på Stri och Banverket, gillar också det som händer på testbanan.

– Sverige ligger långt fram när det gäller forskningen om framtidens elbil och det är speciellt roligt att se Gunnars lösning. Kanske ska vi vänja oss vid tanken på två spår i vägen där bilar och lastbilar tar sin kraft, säger Olofsson som berättar att tyskarna också forskar långt fram på elbilsområdet.

Projektet Elways har hittills beviljats nio miljoner kronor i statligt stöd via Energimyndigheten. I maj invigde infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd bygget av den 200 meter långa testbanan på Arlanda.

Bakom projektet står Gunnars bolag Elways AB, Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding AB, Kungliga Tekniska Högskolan och Energimyndigheten.

I Elways styrelse finns också en annan med Dalabakgrund: Hans Åke Jansson, Grängesberg, också han med lång ABB-karriär bakom sig.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons