Annons

Geten Bärnard stoppade teletekniker

/

– Jag trodde damen på Telias datasupport skojade när hon meddelade att teknikerna inte kommit åt teleskåpet på grund av en get, säger Sven-Erik Danielsson. Men så var det, löftet om att problemen med bredbandsuppkopplingen skulle vara åtgärdat inom tre arbetsdagar sprack i fredags - på grund av geten Bärnard.

Det aktuella teleskåpet är nämligen uppsatt på väggen till ett mindre uthus strax intill Hemshyttevägen, inne i den hage där Bärnard bor tillsammans med kompisen, fåret Bianca.

Geten Bärnard är visserligen stor och ståtlig. Och hans horn är imponerande. Men han är en tämligen harmlös och snäll gosse enligt husse Leif Johannesson.

– Han kan väl kanske vara lite lekfull. En gång lyckades han ta nyckelknippan från en kompis, men annars är han världens snällaste.

Att detta stämmer kan tidningen bara instämma i. När undertecknad tillsammans med fotografen hälsar på är vare sig husse eller någon annan bekant människa med.

Bärnard hälsar nyfiket på främlingarna och låter sig villigt klias. Han är så långt ifrån en stångande och farlig get som det går att komma.

Tvärtom är han väldigt social och godmodig, och bryr sig inte det minsta när fotografen klättrar in i hagen för att ta bilder.

Därmed torde prognosen för att bredbandsbekymren ska bli lösta bedömas som hyfsat god.

Sven-Erik Danielsson är dock ganska irriterad över Telia-supporten.

– Vi har länge haft problem med vår uppkoppling. Rätt vad det är så blir vi "utslängda" från nätet, berättar han.

Det var först i förra veckan som Sven-Erik Danielsson med hjälp av Gunnar Tuvell, som driver den lilla datafirman GT data i Söderbärke, kunde göra en felanmälan.

Anmälningen hade dessutom grundats med en ordentlig kontroll av hushållets datautrustning.

– Deras utrustning är det inget fel på, utan det handlar om ett externt problem, säger Gunnar Tuvell.

Han tillägger att är just hushållen som bor lite längre bort från tätorten och närmaste telestation som har det här problemet.

– Jag har stött på samma sak hos sex-sju av mina kunder här i trakten, att deras uppkopplingar plötsligt tappar ip-adressen.

Gunnar Tuvell tror att felet till och med kan finnas på en server ute på nätet.

Sven-Erik Danielsson är för egen del inte intresserad av tekniska detaljer som han ändå inte förstår. Det han begär är att den som tar betalt för hushållets bredbandsuppkoppling ska åtgärda felet.

– Jag trodde ju inte att det var sant att en get stoppat teknikerna. Och när Telia-damen undrade om jag kunde få fram telefonnumret till getägaren började jag bli riktigt förbannad och påpekade att det är väl ändå inte mitt jobb.

Under måndagen gjordes i alla fall en ny felanmälan. Sven-Erik Danielsson har också fått ett nytt sms-meddelande som återigen utlovar att problemet ska åtgärdas inom tre arbetsdagar.

Därmed hänger allt på Telias tekniker från Relacom, om de har samlat tillräckligt med mod för att ta sig in till Bärnad, eller om de lyckats lokalisera och begära assistans från husse Leif Johannesson.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons