Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla förslag dammas av

Annons

Det är ett axplock av de förslag som arbetsgrupperna spånat fram under de intensiva dagarna med "charretten" om Ludvikas stadsutveckling med fokus på den framtida miljön kring riksväg 50, eller Bergslagsdiagonalen.

På fredagskvällen var det dags för de båda grupperna att redovisa genom konsulterna Lena Karlsson/Lars Turesson respektive Hans Gillgren och Harald Lundström.

Uppskattningsvis var det ett 50-tal personer, exklusive kommunala politiker och tjänstemän samt representanter för Vägverket och Banverket, som var samlade i Avenyteatern när charretteledaren Göran Cars öppnade mötet.

Att kreativiteten har flödat råder ingen tvekan om. När det nu är kört för den sedan mer än 60 år tillbaka planerade förbifarten är ambitionen att göra bästa möjliga med dagens förutsättningar, en riksväg rakt genom centrum.

Från söder räknat föreslås en lokalgata som ska avlasta riksvägen från farliga in- och utfarter. Åtgärden kan enligt uppgift komma att kräva rivningar, i vilken omfattning var dock på fredagskvällen oklart.

Inte helt oväntat föreslås vidare en rondell i korsningen med Snöåvägen och åtgärder för bättre trafik längs Valhallavägen. I det sammanhanget finns också ambitionen att anlägga en lokalgata och det kan bli möjligt att höja hastigheten till max 70 kilometer i timmen.

Ännu en rondell kan byggas på platsen för viadukten över Västeråsbanan. Denna skulle ge anslutningar till både ABB och Väsmanstranden med en, som man föredrar att uttrycka sig, avstickare mot Fredsgatan.

De stora ingreppen är dock att vänta i riksvägens norra del. Den tidigare omstridda förslaget om en stor rondell vid Lidl aktualiseras nu av båda arbetsgrupperna. En av dem vill dessutom ansluta Tingshusgatan och till den även flytta över busstrafiken från Eriksgatan som enkelriktas.

- Det löser många problem. Man ska inte kunna svänga vänster in på Eriksgatan. Utfarten från Åhléns parkering är inte trafiksäker som den är i dag, betonade konsulten Harald Lundström.

Folkpartisten Kjell Carranders radikala idé om att riva hela bangården och där "gräva ned" och lägga riksvägen under ett lock verkar dock inte få gehör.

- Det är inte realistiskt att flytta järnvägen. Det kostar 40 000 kronor per löpmeter att bygga järnväg, parerade Mats Nordblad från Banverket.

Efter mötet vankades finare middag i festsalen där de "närmast anhöriga" bland annat kunde avnjuta rostbiff med potatisgratin och varmrökt lax med saffransdressing och potatis. Det vegetariska alternativet var fylld aubergine.

FREDDY NYLUND

Annons
Annons