Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler och fler köper julklappar på nätet - väntas handla för 5,4 miljarder

/
  • Alt fler köper sina julklappar via nätet. I år tros svenskar komma att lägga ned 5,4 miljarder kronor på julklappar som handlats via e-shopping.

Julhandeln blir allt mer digital.
Konsumenterna uppskattas i år komma att handla julklappar för sammanlagt 5,4 miljarder på nätet, vilket innebär 1 945 kronor per person.
Det visar den analys som PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research gjort inför slutspurten på 2015.

Annons

För fler och fler blir det naturligt att beställa på Internet.

40 procent av svenskarna tror att de kommer att e-handla julklappar i år.

Mobiltelefonen får också större betydelse som verktyg i inköpsprocessen.

Var fjärde konsument gjorde research på Internet inför köp av vara (exklusive dagligvaror) i en fysisk butik.

Under tredje kvartalet i år ökade E-handels tillväxt i Sverige med 16 procent jämfört med 2014.

Detta trots att var femte vara levereras från butiker utomlands.

Svenskarna kommer att handla julklappar för uppskattningsvis 20,5 miljarder kronor.

Prognosen är att 5,4 miljarder är via konsumenterna som handlar på nätet.

– Om det under de senaste åren funnits tvivel om huruvida det ska bli rekord i julhandeln är nu frågan snarare hur mycket julhandeln kommer att växa, säger Lena Larsson, VD HUI Research i ett pressmeddelande.

På internet blir det framför allt fart på julklappsinköpen i början på december. Konsumenterna vill vara ute i god tid för att leveranserna från nätaktörerna ska hinna fram i tid innan julafton.

PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research undersökning visar att varannan person som e-handlar tror att de måste beställa sin vara före 16 december.

Fler företag erbjuder dock i år senare leveranstider än tidigare. Vilket betyder att det går att e-handla närmare julafton.

Böcker, leksaker, kläder (barn, dam och herr) och kosmetika är populärast att köpa i julklapp.

Bland nätköpen är också boken i topp, tillsammans med leksaker samt data- tv-spel.

Enkelt och bekvämt. Det är den främsta drivkraften till att handla julklappar på nätet visar undersökningen som PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research gjort.

En stor andel motiverar också e-handeln med möjligheten att slippa trängas i affärerna.

– Konsumenternas shoppingvanor blir allt mer digitala och deras beteende förändras just nu i snabbare takt än vad många företag hinner med, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

– En av de främsta konkurrensfördelarna för svenska detaljhandelsföretag gentemot de stora internationella e-handelsaktörerna är att de även har fysiska butiker. Här måste svenska företag bli ännu bättre på att i snabbare takt skapa sömlösa shoppingupplevelser, fortsätter han.

Det ser ut att kunna bli en God Jul för både konsumenter och detaljhandel.

Och ett är säkert – fler än någonsin kommer att handla sina julklappar via nätet.

LÄS MER: Tipsen: Så handlar du säkert på nätet.

Annons
Annons
Annons