Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En orangegul nostalgitripp

Annons

Det rådde nostalgiskt 50-tal på Falu central i söndags.

Ett "bussigt 50-tal", när lokala spårvägar fungerade och folk åkte dieseldrivna orangegula rälsbussar mellan små och stora stationer.

Tack vare Svenska motor-vagnsklubbens rälsbussentusiaster finns ett antal orangegula rariteter bevarade.

- Vilken fantastisk resa och vilka "goa gubbar", säger Falubon och bussföraren Torbjörn Björnstedt, som hoppade på nostalgifärden med rälsbussen genom gröna hagar på spännande spårväg från Stockholm, genom Roslagen med övernattning i Gävle och avstigning Falun.

- Två lappar för resa, mat och hotell. Det var värt varje krona, konstaterade Torbjörn som i Falun vinkade adjö till en rad nyblivna vänner.

30-talet passagerare, de flesta medlemmar i Svenska motorvagnsklubben, hade rest i flera dagar.

På spåret till Grycksbo stannade rälsbussen för fikapaus i Bergsgården. Reseledare Britt Elmefors, som arrangerat tre rälsbussresor på en månad, berättade om nöjda passagerare - bland annat sex engelsmän och en tysk.

Passagerare här och var mindes 50-talet som ett skönt decennium. Säkra tågtider, bra kommunikationer, rälsbussar med sammetsröda stolar som välkomnade allsköns passagerare - från stadshandlande tanter till realskolans tonåringar och folk på väg till jobbet.

Lokförarna Torbjörn Johansson från Skövde och Ferdinando Strozzi från Stockholm sträckte på sig när de förmedlade rälsbusskraft.

Den orangegula rälsbussen D815 var utrustad med ATC (automatisk tågkontroll) rak åttacylindrig dieselturbo, 205 hästkrafter som ger 115 km/tim.

- Men till Grycksbo håller vi 40 km/tim, förklarade lokförarna som förenar arbete och hobby.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Annons
Annons