Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elväg klarade vintern - Dalarna vill bygga första elvägen

/
  • Gunnar Asplunds elväg fungerade också under svåra vinterförhållanden och nu letar han en många kilometer lång sträcka för ett fullskaletest

ABB Ludvikas tidigare mästeruppfinnare Gunnar Asplund har nu i vinter visat att hans nya uppfinning av elvägen vid Arlanda flygplats fungerar året runt. Dalarna kan nu bli platsen för ett fullskaletest.

Annons

Vägtrafik utan fossila utsläpp är fullt möjligt inom en nära framtid. Omfattande tester har bekräftat att den elektrifierade teststräckan klarar av att mata el från vägen året runt.

– Naturligtvis var det inte klang och jubelfest när vi startade vinterns tester, men efterhand som vi modifierat tekniken så är jag på den säkra sidan att tekniskt så kommer elvägen att fungera under de västa vinterförhållandena, säger Gunnar Asplund som efter att han tagit pension från uppfinnandet i Ludvika startade företaget Elways

Elways har med stöd av och i samarbete med Energimyndigheten, NCC, KTH, Airport City Stockholm och Arlandastad Holding installerat testräls vid Arlanda Test Track för att kunna prova tekniken i full skala.

Elvägen består av 200 meter elektrifierad räls och invigdes i 2012.

Drygt fyrtio testtillfällen, varav fjorton under svåra vinterförhållanden, visar att tekniken fungerar.

– Nu har vi klarat teknikutvecklingsfasen. Nästa steg blir ett fullskaleförsök med många kilometer elväg, säger Gunnar Asplund.

Han berättar att Region Dalarna redan visat framfötterna och vill bygga första riktiga elvägen för ett fullskaletest.

– Dalarna är helt klart en av kandidaterna. Arbetet med att hitta en bra testslinga startar vi direkt efter semestrarna, säger Asplund som inte vore främmande för att bygga den i en vägbana mellan Falun och Borlänge.

I fyra år har Gunnar Asplund och hans team arbetat för att hitta ett sätt som gör att elfordon kan köra långa sträckor utan att stanna för laddning. Han har kommit fram till att konduktiv matning, samma elteknik som i en leksaksbilbana, är det mest fördelaktiga sättet att mata ström till fordon under färden

Prototypen man nu testat visar att det går att överföra el från två spår i vägbanan.

Det räcker enligt Asplund med att elektrifiera två till fyra procent av vägnätet i Sverige. Kortare resor mellan de vägarna kan klaras med batteridrift. Kostnaden sparar samhället och fordonsägarna in på några år genom att bruka el istället för fossila bränslen.

– Det borde finnas starka drivkrafter när vi visat att det är ekonomiskt och miljömässigt vettigt att köra bilar med el. Om det går bra också med fullskaletestet kan vi ha de första kommersiella elvägarna i drift om två-tre år, hoppas Asplund.

Annons
Annons
Annons