Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det gör ont – och det får göra ont

/

Armarna, benen, magmusklerna, låren och ryggen. Alla får de sig en riktig duvning på gymmet vid Falu lasarett.
Under en timmes tid, två gånger i veckan, kör Anita Bonde ett rejält träningspass.
Själv halkade hon in i artrosskolan av en tillfällighet.

Annons

– Jag bröt fotleden i somras. Det var i samband med det som det upptäcktes vid en röntgen att jag hade artros i höftleden. Jag hade inte tidigare känt något fel i höften, berättar Anita.

Men det var något som var tur i oturen för Anita.

– Träningen har som allra störst effekt när man har en lätt eller måttlig artros. Ju tidigare man kan upptäcka det, och sätta in träning, ju mer nytta gör träningen, berättar sjukgymnasten Renée Carlberg, som håller i träningen.

Efter några sittningar med teori och praktiska genomgångar, är det träning som gäller i artrosskolan. Och det är ett hårt pass som Anita kör. Hon sitter i en roddmaskin, kör höftsträckare, gör trappstegsträning, knä- och höftkontrollövningar. Det blir balansträning på balansplatta, en tur på testcykel, upp på crosstrainer-maskinen och sedan benpress där det gäller att dra vikter.

Det handlar om att bygga upp styrka, stabilitet och balans.

– Jag har kört två gånger i veckan under några veckor. Efter det att jag bröt foten gick jag gipsad i 9 veckor. Jag tappade massor då, och hade inga muskler kvar alls under gipset, kändes det som. Så det här är förstås jättebra för mig, säger Anita.

Margareta Brorson från Falun har gått på artrosskolan en gång i veckan sedan i september.

– Jag kör övningar hemma också, bland annat genom att träna benen med ett gummiband. Och uppresningar, att man tränar genom att resa sig upp och sätta sig ner. Dessutom blir det promenader med stavar. Jag kör även vattengymnastik, eftersom jag också har fibromyalgi.

Margareta berättar att hon märker att träningen gett resultat.

– Både knän och höfter känns bättre. Det var för mina dåliga knän som doktorn skickade hit mig.

Hon berättar att efter en timmes träning är hon rejält slut.

– Vissa saker är riktigt tuffa, ja för tuffa för mig. Jag klarar inte riktigt allt, men jag försöker.

Det gör ont, och det får göra ont.

– Inom ett dygn ska det dock gå tillbaka och inte göra mer ont än före träningen. Träning är i princip alltid bra. Det är väldigt sällsynt med träning som är skadligt för leden, säger Renée Carlberg.

– En viktig del med den här skolan är att göra alla motiverade att träna. Det gäller att utveckla sin styrka, att lära sig träna och att bli motiverad att fortsätta att träna. Det tar lång tid att förändra en livsstil.

Annons
Annons
Annons