Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det går att påverka"

Annons

Under våren har de spelat för kommunpolitiker och på Lugnetgymnasiet. När tidningen träffar dem ska de ha en repetition på Folkets hus.

Under högstadiet var alla tre indragna i elevrådsarbete. Anders Mankler och Eskil Forsell satt i elevrådet på Bjursåsskolan som ordförande och sekreterare och Jonatan Hallenberg var elevrådsordförande på Gruvrisskolan.

Det sägs ofta att elever inte har något att säga till om på skolorna. Det kan de tre inte hålla med om. De har flera exempel där de lyckats få igenom sina krav.

Jonatan Hallenberg säger att på hans skola drev de kravet på en fritidsgård på Gruvrisskolan. Den öppnade för en tid sedan.

- Det är skoj. Det visar att det går att få igenom sina krav, säger Jonatan Hallenberg.

När Anders och Eskil gick i åttan blev de irriterade på de små elevskåpen på skolan. Elevrådet drogs in i frågan och rektorn fick ta emot önskemål om större skåp.

Efter att rektor sökt pengar för investeringen kunde större skåp sättas upp ett år senare.

Ett annat förslag som genomfördes gällde ommålning och reparationer. En vägg i ett uppehållsrum var sliten och hade många hål. Efter en del tjat fick eleverna skolan att spackla om väggen och måla den med grundfärg, sedan gjorde eleverna slutmålningen.

De tre har numera lämnat grundskolan.

Jonatan går andra året på Haraldsbogymnasiet och läser estetprogrammet. Eskil och Anders går första året på Lugnetgymnasiets samhällsvetenskapliga program.

De har blivit mindre engagerade efter grundskolan. Jonatan Hallenberg försöker förklara varför så få lägger tid på demokratifrågorna på gymnasiet.

- I ettan tycker man bara att det är häftigt att gå i gymnasiet. I tvåan är det mycket plugg. I trean ska man snart sluta, säger han.

De är eniga om att skolledningen har stor betydelse för hur delaktiga eleverna är.

- En rektor kanske vill vara lite överlägsen. Det räcker för att eleverna ska känna rädsla och tycka att det är bättre att gömma sig, säger Eskil Forsell.

Han och Anders Mankler tycker att Bjursåsskolans rektor Göran Lidén hade en stor del i att skoldemokratin fungerade så bra.

- Vi kunde bara gå ned till honom. Det var lättillgängligt och han tog sig tid, tycker Anders Mankler.

KENNETH WESTERLUND

Annons
Annons