Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna kräver mer satsningar infrastruktur

/
  • Region Dalarnas ordförande Leif Nilsson besökte näringsdepartementet i veckan. Han efterlyser mer handling och mindre ord från regeringen för att få i gång nödvändiga satsningar på infrastukturen i landet.

Under tisdagen besökte Region Dalarna näringsdepartementet i Stockholm för att få information om aktuella läget kring regeringens arbete med framtidens infrastruktur.
– Departementet ser våra behov. Men det känns inte riktigt som om de förstår hur viktigt detta är för Dalarna och landets framtid som exportland säger Leif Nilsson.

Annons

Under tisdagen samlade näringsdepartementet representanter från landets regioner för att diskutera infrastrukturstrategin i landet.

– Förståelse för behoven finns. Men det finns ännu inga konkreta åtgärder. Regeringen måste gå från ord till handling. Det måste bli verkstad av all den information och förslag som finns i infrastrukturutredningen, säger han.

Enligt kapacitetsutredningen kostar det 23 miljarder att återställa järnvägens kapacitet. Sedan behövs det 38 miljarder för att kunna bygga ut järnvägen fram till 2025. Utredningen kommer ligga till grund för det förslag, proposition, som regeringen överlämnar till riksdagen för beslut. Utredningen berör landets infrastrukturbehov fram till 2025. En sak är Dalarna och departementet enig om.

– Det är tydligt att det i första hand blir en upprustning och förbättringar av befintliga banor. Det tycker vi är bra att börja med. I stället för att först börja bygga nya järnvägar, det tar för lång tid, säger han.

Dalarna jobbar för att regeringen ska rusta och utveckla alla befintliga banor som berör exportindustrin i Dalarna - inlandsbanan, Bergslagsbanan, Dalabanan och Stambanan.

– För att det ska fungera att få ut alla länets produkter - och den framtida malmen från de planerade gruvorna - måste det finnas en infrastuktur som fungerar även om det blir ett stopp på en bana. Det måste också finnas utrymme för returtrafik. För att det ska fungera måste alla banor finnas kvar - och utvecklas. Om inte blir det en transportinfarkt, säger Nilsson.

Region Dalarna fick även träffa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) ett kort ögonblick innan departementsmötet inleddes.

– Jag fick till och med en kram av henne. Det var utstuderat gjort. Nu vet jag inte om jag kommer kunna vara kritisk mot henne i framtiden, skämtar han.

Leif Nilsson ser fram mot det planerade mötet med ministern i Dalarna den 30 maj.

– Jag får väl kontra med en kram när hon kommer till oss. Men framför allt hoppas jag att vi då kan övertyga henne om vår syn på saken. Så att regeringen lägger en proposition som leder till nödvändiga satsningar på järnvägen. Exportindustrin är grunden för välfärden, säger Leif Nilsson.

Annons
Annons
Annons