Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

44 miljoner extra

Annons

Och Dalaflyget innebär ökade kostnader med minst två miljoner kronor per år.

Totalt sett betydligt mer pengar än vad landstinget tjänar på att lägga ner 38 vårdplatser.

Dalatrafik och Tåg i Bergslagen håller på att handla upp ny trafik, så än är det inte helt klart hur det går rent ekonomiskt. Alla är dock överens om att det blir dyrare. Rejält mycket dyrare.

Landstinget anser att det är realistiskt att räkna med att det blir 21 miljoner kronor dyrare nästa år, och 42 miljoner kronor dyrare 2007 och framåt.

Landstinget betalar i dag cirka 75 miljoner kronor för buss- och tågtrafik.

Landstingets kostnad för flygtrafiken beräknas öka från runt 2,5 till 4,5 miljoner kronor. Detta under förutsättning att kostnaderna kan hållas nere och att allt fler börjar flyga igen.

Enligt Alf Johansson är kollektivtrafiken viktig.

- Jag tror att den blir allt viktigare för att göra Dalarna till ett attraktivt län. Det måste gå att kombinera boende och arbete, och därmed ha rimliga möjligheter att ta sig till arbetet. Där är kollektivtrafiken en oerhörd viktig parameter.

Därför är det i dagsläget inte aktuellt att minska det trafikutbud som landstinget svarar för. Då återstår att betala mer.

Men var tar ni pengarna i från?

- Man ska komma ihåg att landstingets bidrag till buss och tåg har varit oförändrat i sex år. Den uppräkning som normalt skulle ha gjort, har landstinget tjänat in under dessa år. Det blir mycket pengar om man räknar med en normal prisökning på tre procent om året. Nu blir det en ny upphandling, och då blir det kraftigare ökningar. Men vi får ihop budgeten i alla fall. Dock blir inte överskottet så stort som vi tidigare trott.

Alf Johansson tycker att det är fel att ställa kollektivtrafiken mot sjukvården.

- Sjukvården får också ett tillskott på pengar. Dels 25 miljoner till ramen, dels köpengar och pengar till närsjukvården.

Men vårdplatser och andra strukturbeslut drar ju undan 25 miljoner kronor från sjukvården?

- Ja, detta är det klassiska sättet att gasa och bromsa på samma gång, säger Johansson.

När landstinget i går fattade beslut om att säga ja till bildandet av Dalaflyget var det socialdemokraterna, centern och folkpartiet som ställde sig bakom. Moderaterna och vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

JAN SVENSSON

Annons
Annons